2008 ősz
Székelyhidi Zsolt
1973-ban született Debrecenben. Író, költő, fotós, zeneszerző, 2007-től a Spanyolnátha szerkesztője, 2011–2019 közt főszerkesztő-helyettese. A Corvina kiadó műszaki vezetője.
Kötetei: Hoz (versek, Új Bekezdés, Miskolc, 1997), Zajtalanítás (versek, Parnasszus, Budapest, 2004), Jega Jade — Háborúban született (regény, Kossuth Kiadó, Budapest, 2009), Ördöngős (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2009), Űrbe! (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2012), Vampomorf (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2014), Csurom (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2016), Színült (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2019), A kékkőkúti csillag (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2020); Ami kék lesz (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2021).
Az 1995-ös Miskolci Tavaszi Diáknapok különdíjasa. 2007-ben Junior Parnasszus-díjas, 2008-ban a Kossuth Kiadó regénypályázatának első helyezettje Zöllner Marcellal.
A Jelenlét50, a HogyÖt, a Hunlandia, a Miskolc KapuCíner és a Díszkosz 12 SPN-antológiák tervezője, szerzője. A Hunlandiát szerkesztőként is jegyzi.
SPN Krú név alatt 2008-tól Berka Attilával együtt zenés költészeti performanszokat, akciókat csinál. 2011-től 2013-ig a vakszöveg.hu irodalmi és fotóblogot vezette Zolkóval.Űrbe! kötete 2013-ban digitális verzióban is megjelent a Spanyolnátha művészeti folyóirat aloldalaként (http://urbe.spanyolnatha.hu, tervezte: Barbély Virág), 2014. január 22-én pedig Miskolcon a Tízeset című Spanyolnátha-rendezvénysorozat részeként debütált a belőle készült színpadi mű Bársony Júlia rendezésében és a Harmadik Hang Háza + SPN Krú előadásában.
LAPUNKBAN MÉG »
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
Székelyhidi Zsolt
Techno-műfajok
(A Jellemző példák alatti felsorolásoknál maximum 40 másodpercnyi részleteket hallhatunk az adott számból mp3 formátumban.)
A detroiti vonal
Electro (vagy ElectroPop, Robot Pop, TechnoPop)
Lásd: a Breakbeat témakörben.
Classic Techno (vagy Detroit Techno)
Detroit, Belleville, középosztálybeli fekete fiatalok, dobgép és szinti. A klasszikus Techno alapjait az Amerikában akkor még kevéssé ismert és kevéssé játszott európai Electro Pop (a Breakbeat részben esik szó róla) és az Italo Disco (a House részben ismerhettük meg) zenei struktúrái ihlették. Na meg az a légkör ott Detroitban, a '80-as évek végén, a gyáriasodás, a munkanélküliség, a depresszió... A Classic Techno nagyjából úgy hangzik, mint az Electro, ne aggódjunk túlzottan, ha nem érezzük a különbséget. A tört ütemek, az instrumentális, repetitív szintiszólamok, a 909-es dobgép jellemző hangjai, egy-egy emberi hang vocoder-torzítása... Ez az első hullám.
Eltelt pár év, mire a Techno megtalálta a maga helyét a zenei világban, sokat köszönhetett a sajtónak, hiszen Alvin Toffler terminusa 1990-re világszabadalommá vált, mindenki minden zenét technónak mondott, amiben gépek generálták a zenét, de egyúttal sokkal többet is jelentett, minthogy igen, most már mindent iparosítottunk, még a zenét is, ez azért sokkal több volt annál. Mint Spielberg és Kubrick (aki már nem érhette meg a film elkészültét) A.I. Artificial Intelligence (Mesterséges értelem) című filmjükben a főszereplő mecha, David, egy android gyerek, akit szeretetre programoztak. Esetleg Pinocchió.
Jellemző példák:
Cybotron - Clear
Model 500 - Future
Channel One - Technicolor
Dopplereffekt - Superior Race
Model 500 - NO UFOs
Detroit House (vagy The New Dance Sound of Detroit)
A detroiti fiúk (főképp Derrick May és Neil Rushton) New York és Chicago house-zenéjén felbuzdulva elhatározták, hogy kihoznak egy albumot, melyet elsősorban a house megújítása fog jellemezni, nagyon jó lesz és sok példányban el fog kelni. Ez a Techno! The New Dance Sound of Detroit című válogatás album lett '88-ban, s valóban nagy durranás volt, nemcsak a sikere miatt, hanem elsősorban azért, mert ekkorra kezdtek világossá válni a detroiti irányt a mai napig jellemző stílusbeli irányvonalak: a high-tech, mechanikus, erőszakos és minimalista védjegyek. A house lendületes táncütemeinek és az electro hangzásvilágának sajátos keveréke. Az album a techno kifejezés első „hivatalos" megjelenése volt, ettől kezdve Detroit és a techno elválaszthatatlan fogalmak. A lemez maga mérföldkő lett és deklarálta a Techno létjogosultságát, mégis a belleville-i négyes sokáig nem külön műfajként gondolt rá, hanem inkább úgy, mint a house zene detroiti változatára.
Nem meleg és barátságos, mint a house, hanem hűvös és személytelen, mint a... technó!
Két átmeneti műfaj is származtatható belőle, az egyik a Tech House, a másik a Techno Dance. Mindkettőről bővebben a House fejezetben olvashatsz.
Jellemző példák:
Rhythim is Rhythim - Strings of Life
Blake Baxter - When We Used to Play
Eddie Fowlkes - Goodbye Kiss
Kreem - Triangle of Love
Suburban Knight - The Art of Stalking
Inner City - Big Fun
Detroit Techno
A Techno második hulláma. A '80-as évek legvégén járunk. Ez az a pont, ahonnan már nem detroiti fekete srácok, hanem fehér európaiak gyártják a számokat... Windsorban, Angliában. Egzaltált, igaz, mitologikus, érinthetetlen... vagyis európai. Ugyanakkor letisztult, sebészi, pontos, könyörtelen... vagyis detroiti. Detroiti!
Jellemző példák:
Jeff Mills - The Bells
Oscar Mulero & Jeff Mills - Cyclone
Underground Resistance - Adrenalin
Carl Craig - Dreamland
Kenny Larkin - Soul Man
Damon Wild - Aqua
Minimal Techno
A '90-es évek elején Robert Hood és Daniel Bell, két detroiti producer lehelte életre, a germán Bauhaus (1919-33) és a tradicionális nyugati minimalista művészet ideológiái alapján. A Minimal Techno elsősorban a repetitív, ritmusorientált zenei struktúrákat használja, s majdnem teljesen elveti a melódiát és a dallamvonalat. Olyan gyökerekhez nyúl, mint a modern minimalista komponisták és művészek (pl. Philip Glass, Gavin Bryars, Steve Reich, La Monte Young, Terry Riley stb.), vagy a poliritmikus afrikai népzenék. S nem felejtjük el az elektronikus tánczene nagy elődeit sem, a Kraftwerket, s a Techno alapítóit, Mayt és Atkinst.
Persze a Minimal Techno magában rejti a Nagy Zenei Veszélyt is. Több esetben inkább a divat irányítja, és az önnön ideológiájuktól elvakult producerek nem veszik észre, hogy az, amit csinálnak, az agyatlan rajongóiknak nyújtott végső kielégülésen túl semmit nem mond, sehová nem mutat, sehonnan nem merít és senkit sem érdekel. E tekintetben olyan, mint a Cyberpunk.
Jellemző példák:
Mike Ink - Orange
Safety Scissors - Fridgelife
Sutekh
Dj T-1000 - Thesis
Basic Channel - Octaedre
James Ruskin - The Divine
Michael Mayer - Pensum
Bangin' Techno (vagy „a Bumpiti Bumpiti Bumm")
Miközben a Minimal Technot még meg lehet magyarázni, ezt nem... Ugyanakkor végtelenül lecsupaszított, gyors, pumpáló, poliritmusokkal teli, dallamtalan, ultraminimalista... Ha kérdeznétek. A Detroit-vonal egyik széle, nagyjából egyidős a Minimal Technoval. Ebből a stílusból eredeztethető a Tribal Techno és az Industrial Techno is. A '90-es évek első fele.
Jellemző példák:
Frankie Bones - Get This STR-8
Richie Hawtin - Orange/Minus 2
Mateo Murphy - First Impressio
CJ Bolland - The Tingler
Speedy J - Electric Deluxe
Tribal Techno
Ahogy a Tribal House, a Tribal Trance, a Tribal Techno is - ugyanolyan. De: a Tribal Housenak groove-ja van, a Tribal Trance-nek szintiszőnyege (és keleti/hindu éneke), a Tribal Technonak pedig percussion-ja, vagyis ütőhangszer-arzenálja.
Jellemző példák:
Peace Division - Feel My Drums
John Acquaviva - More Percussions
Rhythm & Kane - Feel The Drums (Tony Thomas Mix)
Papacha - Benimussa (Chus & Ceballos Mix)
Kev Wright - Getting Closer
Boriqua Tribez - Punto
Cave - Streetcarnival
Industrial Techno
A Techno és az Industrial jól elvan egymással. Mindkettő mechanikus, gépi, mindkettő személytelen és élettelen. Amikor valaki az Industrial Technoról beszél, olyan fiatalokat említ, akik egy nap bemennek az iskolába és fejbe lövik az osztálytársaikat. Köszönhető a média „tanító" szerepének, s a zene- (és minden)tudós hírszerkesztők beszámolóinak. Figyelem! Az Industrial Techno hallgatásakor nem lőjük le egymást! És általában: nem leszünk rosszabb emberek.
Jellemző példák:
Asche - Mindbomb
Hypnoskull - IO Seconds Left
Punch Inc. - Desert Storm
Gloomcore
Igazán lehangoló zene. Minimalista, persze, a Minimal Techno benyugtatózott változata, pár évvel későbbre datálva, de még a '90-es évek közepe körül. Gyakran valaki monológot mond, folyamatosan beszél, persze nem túl vidám dolgokról, komor, sivár dolgokról. Két jelentős (azt hiszem, nincs is több...) alkotóról beszélhetünk ebben a stílusban, az egyik a The Horrorist, a másik a Green Velvet.
Jellemző példák:
The Horrorist - Mission Ecstasy
Green Velvet - Genedefekt
Green Velvet - La La Land
The Horrorist - One Night in NYC
Deep Techno
A Minimal Techno a detroiti vonal fenegyereke, a '90-es évek közepétől szinte minden techno-stílusra hatással volt és van ma is. A Deep Technoban már szinte semmilyen magas hang (cinek, magasabb szintihangok) nincsen (vagy épp, hogy csak, annak is a legmagasabb hangtartományát levágják), kizárólag a mélydob és valami zúgásszerű basszus hangfoszlány, esetleg egy határozott basszus...
Jellemző példák:
Monolake - Index
Luomo - The Right Wing
Aril Brikha - On & On
Altitude - Further
Dub Techno (vagy Techno-Dub)
A Dub Houseból ered leginkább, meg magából a Dubból. A karibok az egész okozói, ezt eddig is tudtuk. A Dubot bármivel keverjük, mély, hipnotikus és éteri hangzást kapunk, de a technoid alapokkal együtt valószínűleg soha nem fog sikerülni egy teljes lemezt végighallgatnunk. Ugyanis a felénél (vagy hamarabb) elalszunk tőle.
Jellemző példák:
Maurizio - El 7
Kit Clayton - Material Problem
Thomas Fehlmann - Making It Whistle
Experimental Techno
És akkor, inkább már a 2000-es évekhez közel rájött valaki, hogy ha nagyjából mindent összemixelünk, például kocsi ajtócsapódást, kutyaugatást, huhogást, reccsenést, alárakunk valamilyen dobot, akkor az bizony szintén zene. S az a valaki nyilván úgy gondolta, hogy ez előremutató, jövőbelátó gondolkodás, ilyet azelőtt még senki sem csinált, ő először, a beszkreccselt kutyavonyítás és a szodásszifon-hangból kikevert ciccenő pergődob. Jó lesz, meglátod!
Jellemző példák:
Si Beg - Test Tube Baby
Neil Landstrumm - Takks
Christian Vogel - Puss
Microhouse
Átmeneti műfaj, bővebben lásd: House témakörben.
Acid Techno (vagy Acid)
Ha az Acid House a szerelmes-galambos hippikorszak leszármazottja, ahol mindenki mosolygott és ecstasy-tablettákkal a nyelvén csókolózott, akkor az Acid Techno az egész ellentétje, a gonosz fele, a pusztító része. S persze ott a 303-as, el ne feledjük!! S ez még csak a kezdet volt a '90-es évek elején. Az igazi csapás, az atombomba, minden sav királya, a Hard Acid Techno még csak ezután lépett uralomra!
Jellemző példák:
Acid Scout - 4 Degrees
Fuzz Face - New Friends
Woody McBride - Basketball Heroes
Miss Djax - Evil Machines
Dave The Drummer - Shudder & Twitch
Hard Acid Techno (vagy Acid, Filthy Acid Techno)
Na itt is van. A legkeményebb, a legdurvább, amitől mindenki egy hónapig a gatyájába vizel, amit mindenki hallgat, mielőtt lelő valakit az iskolában! A Hard Acid, vagy szimplán csak: Acid. A sportcsapatok hallgatják egy fontos meccs előtt, a politikusok a nagy beszédük előtt, a katonák, mielőtt háborúba vonulnak, a gyerekek, mielőtt ki kell takarítani a szobát. És talán isten is ezt hallgatta, mielőtt megteremtette az embert.
Jellemző példák:
Solar Quest - Acid Air Raid
Chris Liberator & The Greezer - 303 Power
Lochi - London Acid City
The Greezer & Choci - Monomadness
Ascorbin Acid - Sweet Liberty
DDR & The Greezer - Mad Cows on Acid
Gamma Loop - Eclipse
Rebel Yelle - Affirmation
Adam Starr - Bad Acid Jesus
Acid House
Átmeneti műfaj, bővebben lásd: House fejezetben.
Az európai vonal
Euro Techno
Az átmenet. A detroiti techno szcéna a '90-es évekhez közeledve ereje teljében van, s éppen meghódítja a világot, bekopogtat Európába is. Na de Európa már Rave-lázban ég, révül, fogynak az ecstasy-tabletták, az amfetamin-származékok javában. S akkor itt van az Euro Techno, ez a fura post-acid house éra, 1989-ben az Acid House partik már kihunyóban, s a világ a Rave-re figyel. Az Euro Techno ebben a rövid időszakban mozdul meg először és kel életre, hogy pár évvel később, amikor a Rave leköszönőben van, felébredjen és nekibuzduljon, erőt összpontosítva a német, svéd, olasz és japán techno ütemekre.
Jellemző példák:
808 State - Cubik
LFO - LFO
Program 2 - The Trip
Stakker - Humanoid
Scanner vs. Signs Ov Chaos - Michael Jackson
Rave (vagy Hardcore)
A Rave átmeneti műfaj és elsősorban a Hardcore részben szeretnék foglalkozni vele. Elöljáróban néhány mondat: a '80-as évek vége felé, amikor az Acid House partik - ahogy az Euro Technonál említettem - kifulladtak, az acidet szerető producerek még időben váltottak, és a technóban kezdték „kiélni" magukat (ami a Hard Acid Technoban csúcsosodott ki), szóval egyre többen valami teljesen új táncélményre vágytak, valami földet rengetőre, igazából bármire, amire lehet táncolni és nem „mainstream"... Szóval akkor jelent meg a Rave. Nem előzmények nélkül, de nem is évtizedes háttérrel, valójában az Acid House ellentételezésén túl nagyrészt a Trance indusztriális zenei vonulatának egyik markáns tagja, az EBM (Electronic Body Music) hatott rá, valamint a New Beat, a belga New Beat, a Hardcore közvetlen elődje, 1988-ból, tehát csak 1-2 évvel a Rave motorjának beindítása előtt! Itt motoszkált többek között a The KLF is, vagy a Lords of Acid.
A New Beat legendás (és persze fiktív) születése: néhány dj Acid House zenéket 45 helyett 33-as fordulatszámon játszott le, ezzel jelentősen lelassítva a számot (közel 100 bpm-re). Így house-groovokat játszottak le szokatlanul lassú tempóban, ami annyira megtetszett a lemezkészítőknek, hogy pár dolgot felturbózva, a groovokat teltebbé téve alig pár hónap leforgása alatt létrejött a Hardcore, amit mi mindannyian Rave-ként ismerünk, s vele született az addig készített leglassabb tánczene, amire milliók rázták szerte a világon. Na persze ez csak legenda...
Minderről bővebben a Hardcore című, még készülő fejezetben olvashatsz majd.
Hard Techno (vagy Hardcore Techno, Tekno, Teknival)
A Rave-kultúra második generációja, egy keményebb, gyorsabb, energikusabb és... obszcénabb, illegális verzió. A Hardcore Technot nem kiadók, támogatók vagy dj-k terjesztették, hanem úgynevezett „crew"-k (crew = csapat, banda), mondhatni, rave-rajongó bandák. Techno-utazók, hippik, punk-utódok, anarchisták, szkinhed militaristák... A zenei klubokat pedig úgynevezett Soundsystemek (pár tagból álló csapat, akik együtt buliztak, együtt szórakoztak, együtt zenéltek, barátok és zenésztársak egyszerre) generálták, akik partikat szerveztek, járták az országot (ki-ki melyiket) és felléptek, ahol csak tudtak. DIY, Heretik and Bedlam, de a legismertebb közöttük a Spiral Tribe nevű csapat volt. Illegál partik voltak ezek, ingyenesek, állandóan más helyszínen, semmi szabály, olcsó szórólapok és ügyesen elhintett infók, egy telefonszám, egy találkahely stb. Az illegál partik eljuttatták a Rave-et mindenhová, valahogy belopta magát a hétköznapokba, ezért persze fenyegetést is jelentett, a rendőrök üldözni kezdték a rendezőket, a dj-ket és általában mindenkit, akinek akár csak annyi köze volt hozzá, hogy ott táncolt. Mindez törvénykezési változásokat eredményezett 1994-ben Angliában, új törvényt vezettek be az „antiszociális" magatartást tanúsító állampolgárok büntetésére. Többek közt ekkor ítélték el a Spiral Tribe 13 tagját is polgári engedetlenségre sarkalló szervezkedés miatt. Ezek az illegálisan rendezett partik persze mind a mai napig léteznek, leginkább csak nevükben megőrizve az „illegalitást".
Jellemző példák:
Spiral Tribe - Crystal Acid
Banditos - Walded
Fky - Alpoto
Metek - Fonction Radicale
Network 23 - Probably Taking Drugs
Punk Floyd - Can't Breathe
German Techno
A német technót a Kraftwerk neve miatt megtévesztően jónak és fontosnak tartják. Sőt, sokan magát a technót is eredendően német gyökerűnek vélik, ugyanakkor a valóságban a németek sokkal később, valamikor a '90-es évek közepén kapcsolódtak be a technó-csinálásba, nagyjából akkor, amikor a Rave már lefutott, a Minimal Techno nekidurálta magát, a Tech House (lásd: House fejezet) Detroit felől támadt... szóval, na, nem a legelején.
A német technó más néven Schranz, és '94-ben hívta így Chris Liebing, amikor a Boy Records nevű lemezboltban amolyan keményebb, gyorsabb technó lemezek után kutakodott. Legközelebb, amikor ismét betért a boltba, egy új kategória fogadta, a Schranz, ami alatt meg is találta, amit keresett. Bár senki az égvilágon Liebingen kívül nem tudja, mi az a Schranz, azért a szó elterjedt és sokan használják is a német technóra, illetve a gyorsabb, kb. 150-170 bmp tempójú technó nóták besorolására.
De a német technó trance-es! Tech Trance, Techno Trance, Trancey Techno... már, ha lehetne az elnevezések közül választani. A German Techno mérges, erős és monoton, de megvan benne a trance-muzsika hipnotikus szinti-érzelemvilága, sőt, néhol a Tech House egészen mély, melankolikus orgonajátéka is megszólal. A német kalapácsolós technó, ahogy mi képzeljük, valójában egyáltalán nem is német. Az igazi európai technó svéd!
Jellemző példák:
Andreas Kramer & Thomas Pogadl - Der Racher
Chris Liebing - Conan
Pacou - Iron City
Technasia - Force
Scion - Arrange And Process 7
Richard Bartz - Ghetto Blaster
Thomas P Heckmann & Mark Romboy - Ultra Vixens
Thomas Schumacher - The Simpleton
Swedish Techno
Ez az a muzsika, amit, ha bárki meghall, biztosan használni fogja a szót: technó. A totálisan géporientált zene, amikor a dallamot magát is dobpatternekből keverik ki.
Egyébként jellemző, hogy a svédek uralják a zeneipar 90%-át, a legtöbb csaj- és fiúbanda producer svéd! Tényleg. Aztán ott vannak a remek bútorok, a jó svédcsajok...
Jellemző példák:
Adam Beyer & Joel Mull - The Advent Remake
Adam Beyer - Drum Code
Ben Sims - Eroticon
Thomas Krome - Bitches from Hell
Cari Lekebusch - Planet of Drums
Archae & Grovskopa - Spark
Jtek (vagy J Techno, Japanese Techno)
Minden elektronikus zene japán, gondolhatjuk egy pillanatig, amikor elgondolkozunk azon, mennyi zenei kütyü, szinti, dobgép, sampler, kompjúter stb. működik szerte a világon okos japán mérnökök kezemunkáját dicsérve... Amúgy valóban, a '80-as évek elejétől Japán előkelő helyen versenyzett az elektronikus zenecsinálásban, ott van például a Yellow Magic Orchestra, akik 1978-ban alakultak és jó kis szintipopot nyomtak, majdnem, mint az európai Kraftwerk. Na mindegy. Aztán jött a '90-es évek és kicsit lemaradtak, főleg, amikor az Acid megőrjítette Európát és Amerikát is s az egész átszűrődött Japánba is, a táncklubok megteltek külföldi zenékkel. Fel kellett kötni a gatyát. 1993-ban Ken Inaoka megalapította a Syzygy Kiadót, a Jtek lemezek első kiadóját. Az akkori Jtek zenék az EuroBeat-alapú pop szintis atmoszféráját kevergették bőszen funkos tánczenei elemekkel. Ken Ishii Sublime Kiadója '94-től a Syzygyvel együtt alappillérei lettek a Jteknek, a japán technó eredői. Persze ezután sok japán technó producer áttelepült Frankfurtba, Berlinbe, Cologne-ba, ahol német kiadók alatt dolgoztak tovább a maguk stílusán.
Jellemző példák:
Ken Ishii - Extra
Fumiya Tanaka - Phase
Takkyu Ishino - Polynasia
Rumenige feat. Loktibrada - Bandaska
Takaati Itoh - Tap
Italian Techno (vagy Italo Techno)
Persze az olaszok is akarták, miért is ne? Elvégre az Italo Disco is hozzájárult a technó létrejöttéhez. De az olaszok mégis csak másodikak, a maguk Tech House-os, dallamos, hibrid zenei ihletettségükkel - a svédek minden pálmát visznek, mindenben, mint tudjuk.
Jellemző példák:
Gaetano Parisio - Ritmatica
Joy Kitikonti - Joyenergizer
Massimo Cominotto - Eroi de Carta
Mauro Picotto - Baguette
Marco Carola - Hypnotisanus
Danilo Vigorito - Phlex
Latin Techno (vagy Ltech)
Egyáltalán van ilyen? Persze, mert mindenből van latin, hülye kérdés!
Jellemző példák:
Max Walder - Samba del Costa
Monika Kruse - Latin Lovers
Tomaz vs Filterheadz - Los Hijos del Sol
Dj Preach - No War in the Summer
Az időrend és az egyes címkék egymáshoz kapcsolódása, egymásrahatása az itt közzé tett ábrán könnyebben nyomon követhető:
» A Techno és a Video Game Music fejlődése és állomásai − történeti áttekintés (pdf-ábra)
Kérlek, klikkelj tovább a Videojátékok és a kompjúter-generált chipzene című tanulmány felé is!