2008 ősz
Kontra Ferenc
1958-ban született a horvátországi Darázson. A középiskolát Pécsett, a Nagy Lajos Gimnáziumban végezte 1977-ben, a szegedi JATE-n diplomázott 1982-ben, majd Brisbane-ben fordítóként dolgozott a University of Qeenslanden. 1987-91 az Új Symposion irodalmi szerkesztője, 1991-2001 a Magyar Szó kultúra rovatának szerkesztője, jelenleg a napilap Kilátó című irodalmi mellékletének szerkesztője. Munkái német, angol, francia, lengyel, román, horvát és szerb nyelven is olvashatóak. Prózáit egyebek mellett a Nappali Ház, a Holmi, a 2000, a Beszélő, az Alföld, a Kortárs, a Törökfürdő, a párizsi Magyar Műhely, a Leopold Bloom, a Mitteleuropa, a Borussia, valamint az Élet és Irodalom közölte. Elismerések: Móricz Zsigmond-ösztöndíj (1994), Artisjus-díj (1995), Herrenhaus-Edenkoben, német irodalmi ösztöndíj (2000), Sinkó Ervin-díj (1987), a Forum Könyvkiadó regénypályázatának első díja (1987), Szirmai Károly-díj (1992), a Holmi novellapályázatának díjnyertese (1997), Híd-díj (1998), az I. Vajdasági Magyar Drámaíró Verseny első díja (2001). Legutóbbi kötete: Wien (regény, Helikon, Budapest, 2006).
Legutóbbi regénye Drávaszögi keresztek címmel jelent meg (2008).
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
Kontra Ferenc
Retro
Az a pillanat lesz a vége, amikor a sötétben egymás után felsercennek, mert előbb lesz hangjuk, aztán fényük; hunyorognak hosszú pillanatokig a mennyezeten, mint a vajúdó tűzijáték, mintha nem is az lenne a dolga az üvegnek, hogy széttörjön, hanem ellenkezőleg, hogy börtöne legyen a kialvó és szétáradó világosságnak. A teremben ágyak sorakoznak, érintetlen rajtuk a lepedő, mintha soha nem feküdt volna rajtuk senki, a neon penésze megül a halállepte vásznakon; a rácsos ágyvégeken az alumíniumtáblán a kórlapok odacsíptetve várják, hogy elinduljon rajtuk a lázgörbe, lehetőleg folyamatosan felfelé, a vörös villámvonal legszívesebben cikázva indulna, és a diagnózis ebből a kottából születne, mintha nem ismerné a feljebbvalók által irányított tervet, merre kell bejárnia a napokra osztott kottarácssort, mintha korlátlan szabadságában bízna, mintha nem ismerné a törvényszerűségeket, amelyek kilengését szabályozzák. Magasan szól. Olyan hang már nincs is, úgy tesz, mint a hinta, vaskos cölöpökre kötve, azt gondolja, messze száll, bármikor elindul a végtelenbe, mintha kifelejtené a számításból a lengés fokozatos elhalását és a kötél hosszát, mintha ki akarna szabadulni a fizika képletekben kifejezhető börtönéből, ezért csak álldogál a lengések között. Letölti örökre szabott idejét, ahogyan indul és halad a láz az üvegcsőben, tágul, és ezüstösen tör előre a higany, hiszen egy fém öntudatával csapkodja a farkát, ahogyan a befogott fenevad ingázik morogván fel s alá a rácsok mögött, abban a biztos tudatban, hogy kitörhet egyszer, mintha erősebb lenne az üvegnél. Nem lehet folytatni, mert megint huszonnégy óra jön, és betelik egy holdkóros év, félbe marad a mozdulat, mint a célfotón: légy ott, ahol a füst örvénylik az oszlopoknál, még látszanak, akik háttal állnak, és mi vagyunk a múlt, akik visszatekintünk. Körülöttünk olyan hirtelen lett tél, hogy a hó alól nem is volt idejük a lomboknak lehullni, átsárgálltak a hórétegen. A taposás a járdán beleoldotta a leveleket a latyakba, ilyen az emlékezés képlékenysége: elballagni a fák alatt, venni egy cédét, és új hangok települtek a kontrapunktba, fémapróságok és brummogó mélységek, sohasem hallott neszek, melyek ha voltak is, lekoptak a nejlonokról, félrepréselt lemezekről, az agyonkarcolt barázdákból kikoptak a sorok, az emlékezet csak a lelkesedésből őrzött meg valamit. Az utolsó lemezen nem is hallható más, csak az üveghangokkal kísért kis nyöszörgő dallam. Ha három percbe kellene sűríteni a múltat, akkor sötétedés előtt a csoszogó léptekkel elhaladó karnevál morajlana, medvék és fanfárok, fáklyákat dobáló artisták: all my friends went home, talán Eldorádót keresték, a felszín alatt az aranyat, mert ami ér valamit, az rejtve maradt, ettől hangzott olyan rejtélyesnek, ami külön-külön szólt az emberekhez, nem együtt, nem akarta őket besorolni és nyájjá tenni, ettől vált az üveg kiterjedés nélküli tükörré, mint a tiszta zene, amely nem akart megfelelni senki fülének. Hallgatójának magánügye maradt, ez a ragyogás táplálta a mindenkori egyéniség felemelését, mert csak a felcserélhetetlenség vitt előbbre, mert a mindenkihez szólás a magamhoz-sem-szólással lett volna azonos, a huszonnégy óra is ilyen intimszféra, annak a pillanatnak a mágiája, amely nem is létezik. Amikor számokkal jelezhetőkké válnak az évek, melyek csak a közmegegyezés zálogát ígérik, mégis átrántanak mindenkit arra a pillanatra a másik térbe, ahol a nemesfém ragyog, és hull a hó, közben a katlan fölött megszólal utoljára a zene. Még el sem kezdődik a pillanat, és máris vége.