2008 ősz
Kocsis Csaba
1959-ben született Berettyóújfaluban. Erdésznek tanult, dolgozott tanítóként, volt népművelő, újságíró, kulturális menedzser. A nagyrábéi művelődési ház és könyvtár igazgatója, a Bihari Füzetek szerkesztője. 2005 óta állít ki fotográfiákat. Legutóbbi kötetei: Kádár vitéz útja (kisregény, Barbaricum Könyvműhely, Karcag, 2001), Vízummal a szülőföldre (publicisztikák, Szépírás Kiadó, Szolnok, 2004), Ezüstkert (színjáték, Magyar Napló, Budapest, 2005). 2006-ban Berek Barátja Emlékplakettel tüntették ki. 2006-ban a B. Tónus Kiadó gondozásában jelent meg 12x12 mondat a barátságról című kötete. 2006-tól a berekfürdői Körmendi Lajos Írótábor vezetője. 2007-ben az I. Hajdú-Bihar Megyei Fotószemlén a Megyei Önkormányzat díját kapta. Berekfürdői énekes poézis címmel 2008-ban jelent meg CD-je szezői kiadásban. 2008-ban 1. helyezést ért el a Vizek éve országos fotópályázaton, a Kikapcsolódás és egészségmegőrzés gyógy-és wellnessfürdőinkben kategóriában. Legutóbbi regénye a Közép-európai mozaik, a Babaricum Könyvműhely gondozásában jelent meg 2008-ban. 2009-ben négy tárlata járja Magyarországot. A Kor-Kör-Képben kortárs írókat, költőket ismertet meg a nagyközönséggel.
Fotó: Vass Tibor
LAPUNKBAN MÉG »
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
Kocsis Csaba
kocsis csabának is összejött
Azt hittem, azért nem működik az internet, mert délután áramszünet volt. Ilyenkor előhúzom a forgószéket az asztal alól, fellépek a fénymásoló melletti talpalatnyi helyre, és kihúzom az elosztót a konnektorból. Régi bevált recept ez, még az elődömtől örököltem. Most azonban semmi eredmény. Kopogtatnak.
— Ó, drága barátom, segítene? — Mit óhajt? — kérdezem egykedvűen, miközben a monitort figyelem. — Csak egy e-mailt szeretnék küldeni...— Én is — dünnyögöm.
Végignézek a betérőn. Hatalmas ember, elfogná a napot az iroda ajtajában, ha onnan sütne. Ázsiai arc, mandula-szemekkel, rövid fehér frufru tapad magas homlokára. Az idegen oldalán fényképezőgép, kezében fekete teleszkópos állvány, amelyre most támaszkodik. Látszik rajta, hogy meggyötört, alig áll a lábán.
— Küldeni akarok egy e-mailt a bánomfalvi polgármesternek, hogy ma már nem érkezem. Hacsak nem kapok egy kocsit a seggem alá...Hangosan felnevet. — Érti, ide a seggem alá!
Rácsap a nagy hátsójára. Valóban, azt lábbusszal vinni már nem ildomos. Az apostolok lova sem bírja már ezt a terhet. Nem tudja még, hogy hol alszik, de mintha nem is érdekelné.
— Van még valami régi vágású cserzett bőrű pödrött bajszú juhász a faluban? De nem vár választ a kérdésére, folytatja: — Vagy valamilyen régi műhely? Már felelnék, de ez sem érdekli. — Kovács vagy kötélgyártó? Legyint. Nemhogy mesterember, de jószág sincs már a faluban. A városi gyerekek egy része úgy tudja, egy reklámfilmből, hogy lila a tehén. De azt álmodni sem merte volna, hogy már a falun is ez a helyzet. — Leülhetek?
Látom, hogy milyen nyúzott. Intek a fejemmel. Helyet foglal. Nem akarok beszélni, hiszen árad belőle a szó, mint a sebes patak a hirtelen jött vihar után. Csak a halk kopogás tudja őt is megakasztani.
Újabb idegen toppan be. Arca ismerős, megtévesztően hasonlít egy neves zeneszerzőre, de én nem hiszek a kísértetekben. Nem rábai, az biztos, sohasem láttam a faluban. — Kinek az alkotásai láthatók a művelődési ház bejáratánál?
Azért ez jólesik. A polgármester most utasított, hogy tüntessem el őket a bejárattól, mert lejárt a kihordási idejük. De szinte minden idegennek kedves, figyelemre méltó munkák a kidekorált kasznik.
— A Trabantokra gondol? — Nem tudtam, hogy ez a nevük.
Erre már én is felkapom a fejem. — Mi az, hogy nem tudja?
Nem akarja meghallani, amit mondok. Úgy látszik, ez már egy ilyen nap.
— Az elsőn van valami írva: nézze, lemásoltam a noteszembe: www.spanyolnatha.hu. Ez az a híres betegség, amelyik végigsöpört Európán, vagy valamilyen cím? Össze kell szednem magam, hogy ne mosolyodjak el a kisöreg igyekezetén. — Inkább az utóbbi.
— És hol található ez a Spanyolnátha? — Miskolcon...
— Hát ez nagyszerű, én is oda készülök! Tudja, az operafesztivál!
Egy pillanatra összezavarodik. — Ismertem őket... A járművet vezető Apollinaire-t, az anyósülésen ülő Schielét, a hátsó ablakból visszanéző Kaffkát és Adyt. Jó emlékeztetni az utókort, hogy ők már letettek valami a nagy közös európai asztalra. Innen írhatok az alkotóknak? — Egyelőre nem... De foglaljon helyet!
Újra próbálkozom, kihúzom a konnektorból az elosztót, de most úgy döntöttem, várok. A két öreg kóstolgatja egymást, a diskurzust a nagydarab kezdi: — Csak nem valami íróféle maga is? — tudakolja egy kis csalódással a hangjában. Mert azokat nem sokra becsülöm. Itt-ott megjelentetnek valamit, és aki már két sornál többet ír, kapja az elismeréseket. A festők is ilyenek: pacsmagolnak vagy kettőt, és már ott van a mellükön a kitüntetés, de hol vannak ők a fotográfiához? De jó feje van! Készíthetek egy felvételt?
— Nincs ellenemre, mert az utolsó fotóm már nagyon régi. — Mondja már, mivel foglakozik? Ilyen fejjel csak valamilyen művész ember lehet. — Olyasmi. Valamikor sokat komponáltam. — Akkor maga is megbecsült tagja a társadalomnak. — Voltak csúfos kudarcaim. Sajnos az ember értékeit leginkább a halála után ismerik fel. Olyan nehéz megérteni a kis népeknek, hogy a dalkincsük egyformán fontos és kölcsönösen hatottak egymásra.
— Így igaz, ahogy mondja. De most, ne mozogjon! Istenem, micsoda feje van! Nekem már ezért érdemes volt itt maradnom! Egészen fürgén mozog, ha fotózik. Gyakorlott mozdulatokat tesz. — Tudja, nekem papírom van a minisztériumból, hogy a fotózás nem művészet. Hát mi a szent szar? Akkor én miért jártam be az elhagyatott mongol vidékeket, és örökítettem meg az ott élő embereket. A fotózás a pillanat művészete. — Ne törődjön a hivatalnokokkal, az idő majd minket igazol. Én is megfordultam Észak-Afrikában és Törökországban is. A kultúra egyetemes.
Visszadugtam a konnektorba az elosztót. Szikrázott, aztán semmi. A képernyő elsötétült. — Várjanak! — marasztalom a vendégeimet. Beletelik öt perc, mire megtalálom a biztosítószekrényt. A folyosó neonlámpái felizzanak. Sietek vissza a vendégeimhez, de az iroda üres. Visszakapcsolom a számítógépet. Érdekes, most már van internet is. Kimegyek az utcára, nem látom a két öreget sehol. Ránézek a spanyolnátha-szoborra, amely nem más, mint Lakatos Feri barátom kibelezett zöld Trabantja. A hátsó ablakból a kunfajta, nagyszemű legény, Ady Endre néz rám szomorúan, elment a zeneszerző és a fotográfus. Jézust sem ismerték fel az emmauszi tanítványok. Így jártam én is. És még a szívem sem lángolt.