Sárospatak
Székelyhidi Zsolt
1973-ban született Debrecenben. Író, költő, fotós, zeneszerző, 2007-től a Spanyolnátha szerkesztője, 2011–2019 közt főszerkesztő-helyettese. A Corvina kiadó műszaki vezetője.
Kötetei: Hoz (versek, Új Bekezdés, Miskolc, 1997), Zajtalanítás (versek, Parnasszus, Budapest, 2004), Jega Jade — Háborúban született (regény, Kossuth Kiadó, Budapest, 2009), Ördöngős (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2009), Űrbe! (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2012), Vampomorf (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2014), Csurom (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2016), Színült (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2019), A kékkőkúti csillag (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2020); Ami kék lesz (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2021).
Az 1995-ös Miskolci Tavaszi Diáknapok különdíjasa. 2007-ben Junior Parnasszus-díjas, 2008-ban a Kossuth Kiadó regénypályázatának első helyezettje Zöllner Marcellal.
A Jelenlét50, a HogyÖt, a Hunlandia, a Miskolc KapuCíner és a Díszkosz 12 SPN-antológiák tervezője, szerzője. A Hunlandiát szerkesztőként is jegyzi.
SPN Krú név alatt 2008-tól Berka Attilával együtt zenés költészeti performanszokat, akciókat csinál. 2011-től 2013-ig a vakszöveg.hu irodalmi és fotóblogot vezette Zolkóval.Űrbe! kötete 2013-ban digitális verzióban is megjelent a Spanyolnátha művészeti folyóirat aloldalaként (http://urbe.spanyolnatha.hu, tervezte: Barbély Virág), 2014. január 22-én pedig Miskolcon a Tízeset című Spanyolnátha-rendezvénysorozat részeként debütált a belőle készült színpadi mű Bársony Júlia rendezésében és a Harmadik Hang Háza + SPN Krú előadásában.
LAPUNKBAN MÉG »
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
Székelyhidi Zsolt
Bevezetés
A Zajzószer elsődleges célja, hogy egy viszonylag könnyen átlátható rendszerben összefoglalja és meghatározza a mára igencsak szerteágazóvá vált elektronikus zenei műfajokat és azok alkategóriáit. Kifejezetten elektronikus zenékről lesz szó, noha a kételkedő klasszikuszene-barátok szerint a legtöbb (ha nem minden) nótát le lehet játszani élőben, mint ahogy Aphex Twint is áthangszerelte már egy huszonvalamennyi főből álló akadémista skandináv és a legőrültebb nótái közül egy albumnyit lejátszottak élő hangszereken (igaz, néha több dobos kellett hozzá) (és bocs, de nem emlékszem most a nevükre).
Szóval elektronikus zene. Analóg (elektromechanikus) elven működő, zene létrehozására alkalmas (helyesebben kifejezetten annak szánt) eszközök már a XIX. század végétől léteznek (Teleharmonium, Thadeus Cahill találmánya, melyet 1898 és 1912 közt készített el, vagy ki ne hallott volna Leon Thereminről, aki 1920 körül állt elő a róla elnevezett kütyüjével), és a hangrögzítést is megoldották az 1930-as években (magnetofon /tape recorder/), amit a Musique Concréte úttörői már komponáláskor használtak. A mai értelemben vett elektronikus zene mégsem keverendő össze az elektronikus elven működő hangszereken játszott alkotással.
A különbség a programozás, vagyis a szerző nem „élőben” játszik, hanem elindít egy előre betáplált parancssort (megnyomja a play gombot, lásd: dobgépek), hangszínt vált (a szintetizátor, orgona előre elkészített hangzásai közül választ), esetleg a magnóról visszajátszott hanganyagot manipulálja tovább (pl. field recordings). Egy furcsa ellentmondással kell itt számolnunk: a gépeket (dobgépek, szintik, sequencerek, stb.) zenész mérnökök készítették el, programozták be, adtak neki ilyen, vagy olyan hangzást, variálhatóságot (pl. effektek). A zenének tehát, amit hallunk, valójában több köze van a gép megálmodójához, mint a zenészhez, aki az eszközt a boltban megveszi és használja. Vagy továbbmenve: a „zene” már benne van a gépben, s a felhasználó csupán előhívja a tervező variálhatóságával és kötöttségeivel együtt készre alkotott művét.
A Zajzószerben tárgyalt zenei fogalmak, műfajok mindenekelőtt a részben, vagy teljesen programozással előállított muzsikák leírására és meghatározására szolgálnak.
A zeneértők világszerte egyetértenek abban, hogy a House (ház zene, ahogy Zsírsátán mondaná) a legelterjedtebb az elektronikus zenék közül. Nem véletlen, hogy ezzel indítunk, az alműfajokat, a népszerűségét, a táncolhatóságát és sok minden mást tekintve listavezető, megelőzve mindent és mindenkit, (sajnos) a metált is beleértve. Parti zene a javából, s mindenki, aki szereti a nagy mellű bikinis csajokat a tengerparton, és magára szeretné lecserélni a hülye macsókat mellettük, annak muszáj megbarátkozni ezzel a műfajjal.
Most a House tehát, és mi várható még: a Breakbeat (minden, ami tört ütem); a Techno (az összes Roland dobgép, főképp a TR-808 és a 909!, no meg a 160 bpm); a Trance (a legérzelmesebb táncmuzsika — nem én mondtam); a Jungle (a Ragga, a Drum N Bass, a Dubstep, az Industrial, az IDM, az Experimental… hú, de szeretni fogom!); a Hardcore (minden, ami core, vagyis a végletek és az Electronic Body Music) és nem utolsó sorban a Downtempo (Ambient minden mennyiségben). Az elektronikus zene műfajai.
Jó, mi? Felkeltettem az érdeklődést, kétkedésre adtam okot, felháborodott kellőképpen, aki úgy érzi, ért valamicskét a zenéhez és felmosolyodott az olvasók többsége, aki nem csak érteni szeretné, hanem élvezni is. Ó, hát ez a cél! Az eligazodás együtt jár a skatulyákkal, és a skatulyák az ellenszegüléssel. A Zajzószer meg szeretné mutatni, hogy bármennyire is ódzkodunk a besorolásoktól, azok mégis léteznek. Felismerjük például a Disco-t, de ismerjük-e a New York House előadókat, akik a nyolcvanas évek legelején alkottak? Hallottuk őket, a nóták ott vannak mindenki fejében, s mégsem? Vagy rémlik esetleg a Run DMC It’s Like That-je (Jason Nevins-szel közösen), amit bárhogyan is akarunk, nem tudunk a hip-hophoz sorolni, mert a 4/4 basszus lábdobok másfelé terelnek el?
A Spanyolnátha lapszámbemutatóihoz igazodva minden negyedévben egy-egy fent említett műfajt elemzünk ki, reményeink szerint mindegyikhez magyar előadóktól hozhatunk példákat, bemutatjuk a neten létező magyar kiadókat és ízelítőt nyújtunk a munkásságukból, a hozzájuk tartozó alkotók zenéinek segítségével.
A Zajzószer nem első a sorban, ami megpróbálkozik rendet tenni a tömegével létrejövő elektronikus zenék katyvaszában. A rovat írója évek alatt sokat tanult és sokat felejtett külföldi rádiók (főképp netrádiók), netkiadók és néhány elszánt zenész által készített forrásanyagok áttanulmányozása során, átböngészte a Wikipedia erre vonatkozó fejezeteit és ismeri Ishkurt. Mindazonáltal nem tévedhetetlen, így hát bármilyen észrevételt, megjegyzést, negatív, vagy pozitív kritikát szívesen fogad a muvszerk@spanyolnatha.hu e-mail címre és igyekszik hamar válaszolni, ígéri.