Székesfehérvár
Onagy Zoltán
LAPUNKBAN MÉG »
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
Onagy Zoltán
A hibbant baknyúl
Részletek a megjelenés előtt álló A hibbant baknyúl c. regényből
Szerelem, alapfogalmak
Mit nevezünk szerelemnek?
Amíg a mai magyar köznyelvben a szerelem szó jelentése azonos a legális szerelemével (aki kirekesztett, az ki van rekesztve), addig a szenvedélybetegséggel foglalkozó tudomány a következő meghatározást adja:
Szerelemnek nevezzük az állapotot, amely a központi idegrendszerre hatva hangulati, gondolkodásbeli változásokat okoz, hatása esetenként jótékonyan, esetenként károsan hat a szervezet testi-lelki folyamataira. Ez a meghatározás magába foglalja a legális szerelmi viszonyokat is (házasság, együttélés, menyasszony-vőlegény nex).
Tágabb értelemben szerelemnek nevezünk minden olyan természetes (vagy mesterséges), önkéntes vagy csapdajellegű szituációt, mely a szervezeten elhatalmasodva szembetűnő változásokat okoz. Folyamatos vigyorgás, pirospozsgás orca, álló farok (férfi esetében).
2. Mit jelent a kémiai függőség?
A kényszeres szerelem viselkedési mintája, amit a következők jellemeznek: a szeretett nő beszerzésére és elfogyasztására irányuló leküzdhetetlen vágy, valamint erős tendencia az elvonást követő visszaesésre. A függő szerelemfogyasztás magában foglalja a dependencia és a tolerancia kifejlődését. 3. Mit jelent a szerrel való visszaélés (loveabúzus)?
Orvosi szempontból abúzusnak nevezzük a szerelem használatnak azt a módját, ami a szervezetet károsítja, a test mennyisége, helytelen használata (pl. órákra fejre ültetni), vagy a használat hosszú időtartama miatt. Viszont patologikusan nincs meghatározva ennek sem a még határon belül használati idő, sem az aktív használat már káros időtartama. Ennek alanyra vonatkozó meghatározása hely, pár és személyfüggő.
Más közelítés szerint loveabúzus bármely drog önhatalmú-öncélú-öngerjesztő használata, amely eltér az orvosi előírástól, vagy az adott kultúra által elfogadott társas konvencióktól. Ez bizonyítottan a kádári szempontrendszer meghatározása. Az orvosi meghatározás szerint: ami nem árt. De ha árt, meghalsz a szerelemben, mondja erre a kézikönyv. Addig pedig nem tudod, mennyi árt.
4. Mit nevezünk szexfüggésnek?
A szexhez való hozzászokás után a szex abbahagyása, esetleg futó, erdőszéli, a megszokottnál kisebb, kevésbé kielégítő porciója jellemző megvonási tüneteket von maga után. Ebben az esetben a szervezet "normál" működéséhez kell az anyag. A test hiánya pszichológiai síkon úgynevezett sóvárgást, melankóliát okoz, míg bizonyos testek elveszítése után jellegzetes fájdalomtünetek lépnek fel. Álmatlanság, étvágytalanság, kényszeres köhögés, légúti szorulások, izzadás, kézremegés, könnyezés. Ez utóbbit nevezzük testi vagy fizikai függésnek. Míg lelki függést gyakorlatilag minden fiziko-, és pszichoaktív test képes kialakítani, elvonási tünetek csak bizonyos testek megszűnése (eltávolodása, lelépése, testváltása [lelépett a kurva!]) után lépnek fel. A dependencia kialakulását a test típusán kívül befolyásolja a szert használó egyén biológiai és pszichés adottsága is. A szakirodalom ezt nevezi egy test, egy éled szindrómának.
5. És a kockázati tényezők?
A kockázati tényező szociológiai fogalom. Azokat a tényezőket jelenti, melyek a szerelemfüggők élettörténetében a nem szerelemfüggő populációhoz képest gyakrabban vannak jelen. Ez nem jelent ok-okozati összefüggést a függőség kialakulására vonatkozóan. Ilyen statisztikailag kiértékelt rizikófaktor például: az általános férfiúi bizonytalanság megléte, a csonka családban nevelkedés, a gyerekkorban ért bántalmak (fizikai, érzelmi, szexuális), egyes nevelési minták (túl büntető-korlátozó vagy túl megengedő- nemtörődöm), a családban előforduló a normálist meghaladó mértékű szexfogyasztás, a család gyakori helyváltoztatása (állandó költözések).
Ennyi hirtelen.
Számtalan történetet ismerünk arról, hogy
az angyalnak keresztelt tisztán szellemlények képesek segíteni, irányítani, vezetni a férfiembert.
Arról ritkábban, hogy valaki a folyamatos csevegéssel titkolt folyamatos hallgatásával képes segíteni, irányítani, vezetni, mert ennek nincs dokumentált előzménye. Ha van is, minden új angyal új élmény.
Volt idő, amikor könyvek sokaságát írták az angyalokról. De akadt olyan időszak is, amikor a kultközbeszéd elmebajnak tartotta az angyalok létezését, de ezt olyannyira tartották elmebajnak, hogy szót sem pocsékoltak rá. Összesen néhány mord szólás maradt meg a korábban széles rétegekre ható angyalkultuszból.
Mint pl. az: „Akkor még az angyalok is a földön jártak...” - vagyis nagyon régen.
Mint pl. az: „Angyal szava, de ördög szíve...” - vagyis a szava méz, a cselekedete bikacsök.
Mint pl. a: „Szopik, mint az angyal...” - ezt engedelmükkel nem értelmezném. Aligha csecsemő a vonatkozó alany.
De az utolsó szólás se nem mord, se nem idegen a tárgyalt helyzettől, ez is egy maradék az atomkor előtti időszakból, amikor az angyal vállalhatta, ő angyal, pártfogoltja pedig vállalhatta, hogy ő egy angyal folyamatos segítő irányítása alatt áll, az: „Olyan vagy, mint egy angyal.”
Erről van szó.
Angyal, aki ugyan nem kerül a nagyközönség szeme elé, a kapcsolat - meglehetősen bensőséges, minden inat, izületet, idegpályát átjár, átjár mást is, amiről itt most nem beszélhetünk. Mint az elhangzott már néhányszor, a hétfő veszélyes nap.
Két és fél nap szünetet követően vasárnap este angyalvárásban vagyok: várom a veszélyes hétfői napot.
A „Szerelem - alapfogalmak” sem kerülnek pályaszélre, folytatódnak a napokban, de minthogy annyi dolgoztam tegnap és ma (szombaton és vasárnap), hogy mindösszesen két rövid angyali sms jelképezte a fogalmat szikár tárgyi mivoltában:
Sms: (Bella) 1. Nem tudsz küldeni egy kurva sms-t?
2. Na, menj a francba!
hogy az őszintét megvallva nem volt kedvem a szerelem alapfogalmaival szarozni. De holnap meglehet, erre is jut erő, energia. És az angyalra is. Még az is lehet, egy teljes angyalsorozatot írok. Angyal reggel; Az angyal mennyiben angyal tíz óra tizenkét perctől; Angyal fél háromkor; Az angyal utolsó mai levele - ilyenek.
Egy angyal, ha nincs, ha két napig nincs, pártfogoltja árván tekergeti a nyakát, merre vagy, kedves?
Hát, valami ilyes. Furcsa az élet.
Gázolás után
Nagyon közvetleneket mondanék most az illatról, az érintésről, a harag különféle szintjeiről, az ebből leágazó szenvedély különféle szintjeiről, az expozíció hosszáról, a többféle expozíció hosszáról, azok egészséges arányáról, ahogyan egyesből azonnal négyesbe kapcsol, aki ért az ilyenekhez;
Használhatnék közvetlen kifejezéseket a gyanúról, a gyanúban rejtező véres viccről, hogy még fel se fogom, időm sincs röhögni egy jót, már másutt vagyok megfedve nyolcvannal, és egyébként is beszélhetnék a sebesség bonyolult voltáról (Siess! - Hová sietsz? - ugyanabban a mondatban/mozdulatban/szerkezetben).
OK. Az angyal más sebességen. Más erkölcsi formavilágban. De miért én, miért, ahol rozzant a rendszer, csöpög az olajvezeték, elöregedett, korszerűtlen a komputervezérlés?
Morálban még képes is volnék felvenni a versenyt, hiszen a morál személyfüggő, vagy mi az isten. Ismertem egy nagyseggű vörös nőt, akinél morál, nem létezett az általánosan elfogadott - reprezentatív - mértékrendszer szerint, azt mégsem mondhatnám, hogy hiányzott belőle a morál. Mert ha valaki nem köp a vendéglői levesestálba, mert illetlennek tartja, helyette ráförmed a pincérre, ez a paradicsomleves szar, tüntesse el az asztalról, az is egyféle morál. (Nem ezt akartam mondani, végül mégis ezt mondtam, mert a test és a testhez fűződő szerelemmel felsrófolt etikai követelmények sokkal bonyolultabbak, mint a közösségi viselkedés nyilvános formái, tehát ami itt megkövetelhető, ott nem is kerül szóba.)
De az nyilvánvaló, hogy az angyal nem ismeri a hiperprodukció fizikai alapkövetelményeit (kocog, szauna, gyúr - angyalra gyúr, célzatosan táplálkozik), a követhetetlen váltásokat, a verbalitás negatív hatását, a lebaszások negatív hatását, miközben általában a férfiembert segítő angyalra vagyon bízva, hogyan tegye, amit tesz, milyen módszereket használ, mert ő jobban tudja. Rendben. Én ismerem. Az is rendben. Mondom is. Nem nagyon, nem durván, de mondom. Hogy fáj a térdem, pl. Szúr a hátam. Mondom azt is, hogy nyugi. Nem bírom ezt a sok elterelő beszédet.
De igen mélyen bánatos mikesi hangulatba lógat, ha azt duzzogja, mint tegnap: Ha mégegyszer elalszol utána, itt hagylak, szólok M-nek, hogy itt talál, ha még nyolckor se ébredsz.
Pedig akit angyala két nap után legázol, legkevesebb, hogy szundít néhány percet.