Rafting
Végh Attila
1962-ben született Budapesten. Gödöllőn az Agrártudományi Egyetemen, Debrecenben pedig filozófia szakon végzett. Első önálló kötete 1999-ben jelent meg Az ügyész sétája címmel. Versei mellett filmkritikákkal (Fényérték, 2000), filozófiai esszékkel (A süllyedés metafizikája, 2001; Az unatkozó angyal, 2005), természetfotóival (A növényvilág ékszerei, 2002), 2006-ban pedig kisprózáival is (Li mester könyve) a közönség elé lépett. Írásait számos folyóirat publikálta: Spanyolnátha, Árgus, Élet és Irodalom, Mozgó Világ, Új Holnap, Parnasszus, Életünk, Hitel, Napút. Antológiákban 1998 óta szerepel verseivel. 2007-ben elnyerte a Bertha Bulcsu emlékpályázat fődíját.
LAPUNKBAN MÉG »
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
Végh Attila
Elemek
Zsávolya Zoltánnak
Az első fecske leszarja az utolsó mohikánt,
de az - halál büszkén - rá se hederít.
Látszólag ennyi a kapcsolat köztük.
De ha közelebb megyünk, a kép éget:
az indiánban a mohikán szavak tüze felcsap,
mint a kerub szárnya. (Makettjei csak a fecskék).
Vajon mit tudhat egy modellező szakkör a boldog félelemről,
hogy amit útjára engedsz a hármashatár-hegyi szélben,
az nemcsak hogy nem jön vissza, de el is visz valamit,
amit a nagyképű kezdet rendre elfelejt:
hogy első fecske az, aki elsőként tér vissza.
Lám, az öreg Platón rólunk mindent tudott.
Minden gondolatot egy bundás emlék húz.
Vakvezető, hűséges állat. Megáll a pirosnál,
és csak akkor kér enni, ha komolyan éhes.
A gazdi ilyenkor körbetapogatja a konyhát,
viaszosvásznon siklatja ujjait,
de előbb mindig a rádiót találja meg,
és csak utána a Pedigree Pal-t.
Bekapcsolja, a Vazulra teker,
kedvenc adója, egész nap új popzenék mennek.
Az emlék jóllakik, de szenved, mert
utálja ezt a zenét, liheg a poros sötétben.
A világtalan öreg nem húzza föl - minek is -
a redőnyt, nem csinál nyarat. Gondolkodni így is lehet.
Minden napja ezer sebből vérzik,
átfúrja a parázsló szempár, de ő nem látja.
Csak ül és gondol. Mi lesz holnap, mit csinál majd másképp.
Csak a kutya tudja, hogy vége a világnak,
s hogy azóta mindig ugyanaz van.
Ha ember lenne, ismerné az utolsó mohikánt,
az meg saját húsával etetné őt, míg bele nem fogy,
és a kalandregény egy üres szobában érne véget,
utolsó lapján jóllakott emlék szuszogna.
Halott gazda, lehúzott redőny, néma rádió.
Kimerültek az elemek.