2009 tavasz
Miklya Zsolt
LAPUNKBAN MÉG »
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
SPN Könyvek 8. Berka Attila:
Hosszúkávé külön hideg tejjel, 2010
Rendelje meg: spn@spanyolnatha.hu
Miklya Zsolt
Függő szonett
Somlyó György Őszi szonettjére aggatva
Vadregényes. Semmi, csak vadregényes.
Pászma fény. Kvantumfolyó. Ág boga.
Fénycsend. És csitt! Interferencia.
Meg a nincsen. Amit a van leképez.
Romantika. Frekventált önmaga.
Unalmat unalomra halmoz. Fényez.
Papír. Nem ég. A könyv nem ér a kézhez.
Sor. Mintha nem következne sora.
Soron túl. Magán kívüli. A fénykép-
album. Ma újra minden arcot feltép.
Pedig nem akar semmit mondani.
Nem is mond. Sorsot nem érez. (Szeretné
hogyha szeretnétek.) A többi feltét.
Függöny. Pászma fény függvénypontjai.
Tíz szobor között
Szobrokat vittem a hajón,
hatalmas arcuk névtelen.
Szobrokat vittem a hajón,
hogy álljanak a szigeten.
Az orr s a fül porca között
kilencvenfokos volt a szög,
különben rajtuk semmi jel.
Szobrokat vittem a hajón,
és így süllyedtem el.
Nemes Nagy Ágnes
Egy bennszülött barátom kérte azt,
hogy szobrait vigyem majd át a vízen,
mert van belőlük sok, vannak vagy tízen,
hatalmas mind, tíz hatalmas faarc.
És elmondta, hogy egyetlen egy arc
fér el hajómon egyszerre, s a szívem
megdobogtatta. Megfogadtam híven,
hogy átviszem mind, nem érhet kudarc.
Hát szobrokat vittem kicsiny hajómon,
pakoltam arcukat a révbe’ lenn,
egyenként vittem át, s miként egy ódon
kastély lakója meghal hirtelen,
az úton egytől egyig vízbe hullott,
hatalmas arcuk így lett névtelen.
***
Faszobrokat vittem kicsiny hajómon,
hogy álljanak a szúnyog-szigeten,
arcát vesztette mind, illetve nem,
matériájuk megmaradt, csalódnom
nem volna hát szabad, nem is aggódom,
megvannak, tízen, leltárba veszem.
Az orr- és fülporc ívei, igen,
szemöldök is van húsz, csak ennyi fórom
maradt. Tíz orr- és fülporc síkja közt,
hiába mértem egyre pontosabban,
mindig kilencvenfokos volt a szög,
felállítottam őket kör alakban,
s elsüllyedtem a tíz szobor között.
Különben semmi jel, magam maradtam.
Egy arc a filmből
Takács Zsuzsának
Arcfelmutatás, leépülés helyett.
Az esemény rendre zárójeles. Az
égve hagyott villany megszokott,
nem jelez többet, mint a percegő
villanyóra, számol az eltelt idővel.
A zárójel tulajdonképpen megnyit.
Kiemel egy mozzanatot a telésből.
Mindegy, mi telik tőle. Hogy pillan-
tásnyi csak. Egy pillantás zárójele.
Pupillafények közt a megjelenés
maga. A percegés nem írja felül a
csendet. Dobhártyáid között hiába
erősödik fel a belső zörej. Fény és
zaj nem számít. Hozzájuk szoksz,
vagy hozzád szoknak, mindegy. A
kitétel — sohasem idői — mozzanata
számít. Mint amikor a mozigépész
kivág egy képkockát a filmből és
belső zsebébe csúsztatja vagy ki-
dobja. Észre sem veszed a hiányt.
És mégis, a film tele zárójelekkel,
amit az idő kereke ugyan kipótol,
de a gépész kisfia felnevet, mindig,
mikor a zakó belső zsebéből vagy
a szemetes kosárból a fény felé
emel egy arcot.