2008 tavasz
Olajos Gábor
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
Olajos Gábor
Nyíregyháza zeneműhelye:
a Vikár Sándor Zeneiskola
Nyíregyháza első zeneiskolája jövőre ünnepli fennállásának 70. évfordulóját. Alapítója és elindítója 1939-ben Vikár Sándor (1905-1985) volt, Kodály Zoltán tanítványa. Vikár 1983-ban Állami Díjat, a Magyar Népköztársaság Művészeti Kitüntetését, továbbá a Dr. Péterfi István- Emlékplakettet és a Nyíregyházáért Pro Urbe Érmet kapta.
Az intézménybe jelentkező növendékek a következő zenei képzéseken vehetnek részt: zongora, orgona-egyházzene, klasszikus szintetizátor, magánének, hegedű, brácsa, gordonka, gordon, gitár, furulya, fuvola, oboa, klarinét, szaxofon, fagott, trombita, kürt, tenorkürt, harsona, tuba, ütő, népzene (népi ének, népi furulya, citera, koboz, népi hegedű, népi bőgő), zeneóvoda, szolfézs-előképző.
A zeneiskolában szeretetteljes légkörű, gyermekközpontú, és kiváló szakmai lehetőséget biztosító, értékmegőrző tevékenység folyik. Az elmúlt évtizedekben jelentős kapcsolatrendszert sikerült kiépíteni város-, megye-, ország- és Európa-szerte is. A jó hírnév megteremtése nehéz és hosszú folyamat, de elmondható, hogy az intézményről pozitív képe van a városnak és a partnereknek egyaránt. Az együttműködés sikere nem meglepő, hiszen a zeneiskola szervezései révén a város különböző intézményeiben, civil szervezeteiben felkérésre évente több mint 200 hangversenyt bonyolítanak le.
A Vikár Sándor Zeneiskola legfontosabb partnerei: Kodály Társaság, Kodály Zoltán Általános Iskola, Szabolcsi Szimfonikus Zenekar, Cantemus Énekkar, Pro Musica Leánykar, Művészeti Szakközépiskola, Városi Galéria, Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár, Váci Mihály Művelődési Központ, Megyei Levéltár, Kelet Magyarországi Filharmónia Kht., Sz-Sz-B Megyei Közoktatási Közalapítvány, Bessenyei Társaság.
Az intézmény jelentős külkapcsolatokkal rendelkezik. A város külföldi kapcsolatainak kiépítésével párhuzamosan és azzal karöltve elsőként indult az iskola a nemzetközi kapcsolatok, valamint az EU-s szakmai lehetőségek felé. Így Iserlohn és Ungvár Zeneiskoláival 21 éves, Eperjessel 20 éves, Máramarosszigettel 11 éves, Csíkszeredával 3 éves, Vitkovval (Csehország) 6 éves, Bácstopolyával 4 éves, Rzesow-val 2 éves jól működő és eredményes kapcsolattal büszkélkedhet.
A Vikár Sándor Zeneiskola példaértékű tevékenysége alapján az MZMSZ 2002-ben a „Magyar Művészetoktatásért” Emlékplakettet, 2004-ben a Sz-Sz-B-Megyei Közoktatási Közalapítvány az „Oktatás Nevelés Eredményességéért” díjat kapta meg.
Az intézmény a kezdeti 4 tanszakról ma 24 tanszakra bővítette lehetőségeit. Háromévente Országos Zeneiskolai Zongoraversenyt szervez és bonyolít le, amelyet 2007 tavaszán 11. alkalommal rendeztek meg. Itt működik felmenő rendszerben a Piccoli Archi Vonószenekar, amely országos és nemzetközi szinten ismert és elismert. Az itteni Fúvós zenekar volt az alapja és elindítója a mai városi „Koncert Fúvószenekar” együttesnek, de napjainkra az iskolában újraszerveződött a fúvószenekar is. Kamarazenei együttesek (ütő, ének, fafúvós, gitár) szintén színesítik a palettát. A növendékek a zenei versenyeken, rendezvényeken eredményesek, a tanárok az oktatás mellett a város kulturális életébe aktívan bekapcsolódnak.
A Vikár Sándor Zeneiskola 1999 óta tölti be a megyei „bázisiskola” szerepét. Az ezzel járó munkát alátámasztja a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége, ami képviselője az országos és megyei zeneiskolai programoknak, melyek mindig a Minisztérium által kiírt országos versenyfelhívásokhoz igazodnak. A versenyeket megyei és/vagy területi válogatók előzik meg, amelynek a zeneiskola szervezi az előkészítő, felkészítő megyei bázisprogramjait. A programok szakmai háttere rendkívül jól biztosított, mivel az előadók, felkészítők országosan ismert, kiváló szakemberek. Ezeknek a programoknak mérhető eredményeik vannak, a megyei és városi zenei életben meghatározó szerepet töltenek be, zenei nevelésünk a megyét összefogó koncepción alapszik, mely szerint a bemutató tanítások, az állandó látogatások, szakmai konferenciák és közös hangversenyek leghatékonyabb fórumává alakították az intézményt. A zene összekötő kapocs mindenki számára, amely egyfajta harcot jelent a közös gondolkodásért, a lelki békéért és belső szabadságunkért. Nevelő szerepe jelen társadalmunkban talán a legfontosabb: a szabadidő kulturált felhasználása érdekében, hogy olyan programot tudjon adni a gyerekeknek, amely a közoktatás változásainak időszakában egy harmonikus egységet jelenthet a jövő és a fennmaradás számára. Ebben a munkában kiemelt feladatot jelent a zeneoktatás képviselőinek a zenei értékek közvetítése a zenetanítás folyamatára és tartalmára vonatkoztatva egyaránt. A lehető legsokoldalúbb zenei felkészítést: az egyéni hangszeres képzés mellett a különböző együttesekben való együttmuzsikálás, a zenei együttműködés képességének kialakítását. Ennek tudatában válik az itteni oktatók fő céljává, hogy növendékeikkel megszerettessék a zenét, fejlesszék személyiségüket, szép iránti érzékenységüket úgy, hogy élményeken keresztül szerezzenek itt ismereteket és készségeket, általánosságban fogalmazva zenei tudást és műveltséget. „A zene által formált nemes lélek, a megbecsülés és szeretet szebbé, gazdagabbá teszi életünket” — a Vikár Sándor Zeneiskola ennek szellemében töltötte be hivatását az elmúlt hetven évben, s ezt szeretné folytatni a jövőben is.