Szekszárd
Gaál József
1960. április 30-án született Tahitótfaluban. 1970-74-ig a Szentendrei Rajzkörben tanult. 1978-ban érettségizett a Képző- és Iparművészeti Főiskolán. 1983-ban diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. 1991-ben Római ösztöndíjban részesült. 1993-tól a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tanít, jelenleg docens. 1995-től zenei és akusztikus kísérletekkel foglalkozik. 1999-ben Párizsban ösztöndíjas. Írói és kritikai tevékenységet is folytat. Fontosabb díjai: Herman Lipót Alapítvány díja, Magyar Képzőművészeti Főiskola (1984) ; Kondor Béla Emlékérem, XIII. Országos Grafikai Biennále, Miskolc (1985); Derkovits-ösztöndíj (1986-89); Nógrád Megye Fődíja, Kassák-emlékkiállítás, Salgótarján (1987); Művelődési Minisztérium fődíja, XV. Országos Grafikai Biennále, Miskolc (1989); Barcsay Alapítvány díja, Munkácsy-díj, XVI. Országos Grafikai Biennále nagydíja, Miskolc (1991); Neufeld Anna- emlékdíj (1994); Csohány Kálmán-díj, Salgótarjáni Rajzbiennále (1996); Kurucz D. István Alapítvány díja, Vásárhelyi Őszi Tárlat (1997).„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
Gaál József
A táj ikonjai
Horváth Levente festészetéről
Horváth Levente festészete áramlás az állandóságban. A határozott struktúrák, a körülhatárolt formák ellenére telve van mozgással, de ez a lüktető, áramló, rezgő felület csak fokozza az egyensúlyérzetet. Rendet érzünk a természetben, a képek összefüggő jelek, de mögöttük a felfoghatatlan. Mindegyik táj békés, de felületeiben lüktet a lélegzés újabb hulláma. A Föld élő test.
Tájak = állapotok, érzelmeink átlényegülnek a tájba, s kitörölhetetlenül belénkivódik az általa elhatalmasodó érzelem, amely inkább szemlélődő nyugalom. A kép a közvetítő erő, a táj benne lakozik.
Tájra emlékeztető képtest imaginárius erővel. Külső táj nincs, a magunkban hordozott világot vetítjük ki magunkból. A kép médium egyfajta ikon, csatorna befelé, csak a bennünk lakozót ébresztheti fel.
Vándorolsz a képek felületén, a síkok hirtelen teret képeznek. Belépsz a képbe, vagy túllépsz rajta. Messze feloldódik a horizont. Felülről látod a világot, hegycsúcsról tekintesz a tájra, messze újabb és újabb csúcsok. Vándor vagy, kereső, kutató lényed a tájban örökké vándorol. Állandóság és változás, elmúlás és megújulás. A körülhatárolt színes foltok, élő és haldokló, majd újjáéledő növények takarója a földön. Egymásból élnek, nincs pusztulás, csak állandó ismétlődő folyamat.
Mindegyik festmény az örök jelenben létezik. Állandóság és ciklikusság egysége, saját belső dimenziójában létező művek sora, a naturalizmus illúziójától távol, kilépve az időbevetettségből állandó és tiszta jelenlétté válik. Bármennyire elvont képi elemekből tevődik össze ez a festészet, a természettől nem távolodik, hanem folyamatos közelítést érzünk a centrum felé.
Ez a „szellemi látás” puritánabb, de sokkal érzékibb világot tár fel. Lemond a látványban tobzódás öncélúságáról, a fölösleges szépelgésről.




