2009 ősz
Szkárosi Endre
(1952) költő, irodalomtörténész az ELTE magyar-olasz szakán végzett. 1978-83 között a Mozgó Világ szerkesztője volt, 1994-től az ELTE-n tanít irodalmat és művelődéstörténetet. Számos könyvet, lemezt, katalógust, videomunkát publikált, rendszeresen vesz részt nemzetközi fesztiválokon. Hosszú évekig dolgozott a Konnektor (1984-1993, 2005-2010) és a Towering Inferno (London, 1992-2005) zenekarokkal, húsz éve a Spiritus Noisterral dolgozik. 1985-től 1991-ig az Új Hölgyfutárt, 1992-től 2002-ig a Magyar Rádió Világgége - Szkárosi Hangadó című hangköltészeti műsorát szerkesztette. Kutatói tevékenységének középpontjában az elmúlt évtizedek experimentális költészetének és intermediális művészetének kérdései állnak - e tárgykörben számos tanulmányt publikált itthon és külföldön. 1986-ban Kassák-, 2007-ben József Attila-, 2012-ben Mészöly Miklós-díjat kapott. Utóbbi kötetei: Mi az, hogy avantgárd (Magyar Műhely, 2006), Merülő Monró (Magyar Műhely, 2007), Egy másik ember (Orpheusz Kiadó, 2011). A HogyÖt és a Miskolc KapuCíner antológiák szerzője. Fotó: Tóth György
LAPUNKBAN MÉG »
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
SPN Könyvek 8. Berka Attila:
Hosszúkávé külön hideg tejjel, 2010
Rendelje meg: spn@spanyolnatha.hu
Szkárosi Endre
•Ékelyhidi •Olt.
Ördöngős kö•vében egy fiatalember e•mélkedésének és önértelmezésének lázát ötletgazdagon, de mindvégig fegyelmezetten o•tja nem csupán időbeli, de energetikai fázisokra is. Az e•mélkedés története így a •elvben bontakozik ki apródonként, az önélveboncolás és a kifejezésmód felfedezésének örömével, lendületes kreaitivitásával. Éppen ebből adódóan a kö•v műfajilag nem csupán heterogén, hanem a •elvi kifejezés törzs- és egyedfejlődési őskezdeteinek tudatos bódulatában fogant: a lírai, az epikus és a drámai mozzanat, a versbeszéd, a narráció és a reflexió irányai és módozatai mindig egymás felé mutatnak, és így folyamatosan át is járják egymást.
Ennek felel meg az az eljárásmód is, ahogyan önmagát két •emélyként, •Írsátánkánt, illetve saját tulajdonnevén nevezi meg és írja le a •erző, s a két alterego kölcsönösen egymásra utal az esemé•ek kommentálásában, illetve tulajdonításában. Ördöngős megoldás az is, ahogyan a •erző a •ír fogalmában, a •agában és, mondjuk ki, •ub•tanciájában ragadja meg, és - saját őskezdeteként − onnan is eredezteti magát. Virtuóz •elvi megoldásai csak másodsorban jellemzik a saját hangját mind magabiztosabban és mind tágasabban kereső és kialakító költő be•éd- és alkotásmódját − a •elvha•nálat elsősorban egzitenciális alapkérdés őnála, amely nélkül nincs létezés sem.
Így oltódnak egymásba az önfelfedezés •emélyes, tárgyi és intepretatív e•közei, hogy a •öveg fegyelmezett burjánzásában a testi és •ellemi lét folyamatosan termő gazdagságát teremtsék meg •elvi e•közökkel. Ezért az irónia és a játékosság alapattitűdje egyáltalán nem játék csupán •Ékelyhidi •Olt ámára, hanem a létfelfogás komoly elvi kérdéseként működik.
•Ékelyhidi •elvet olt.
•Károsi Endre