2010 nyár
SPN Krú: Berka Attila, Székelyhidi Zsolt
Az SPN Krú (Berka Attila és Székelyhidi Zsolt) 2007-ben alakult a Spanyolnátha művészeti folyóirat szerkesztőiből azzal a céllal, hogy költészeti performanszokkal álljanak közönség elé. Az irodalomközpontú előadásokon vidám, abszurd, groteszk vagy meghökkentő módon színezik ki saját verseik, szövegeik felolvasását, nem egyszer társműfajok bevonásával. Színházi elemekkel, zenei vagy épp táncos betétekkel értelmezik újra előadásról előadásra mondandójukat, ahol a versek, a hangok, a gesztusok, az öltözet és az improvizáció egyenrangú alkotóelemekként játszanak szerepet az értelmezésben. Az SPN Krú műsoraiban többek közt megidéződött József Attila, Erdély Miklós, Szabó Lőrinc, Füst Milán, témái közt visszatérő motívum volt a labirintus, az űr, a vámpírok és zombik, a varázslat, a blues, a dub és általában a zene. Felléptek a soproni VOLT, a debreceni CAMPUS fesztiválokon, a Debreceni Állatkertben, a szegedi, budapesti, szekszárdi könyvheti rendezvényeken
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
SPN Könyvek 8. Berka Attila:
Hosszúkávé külön hideg tejjel, 2010
Rendelje meg: spn@spanyolnatha.hu
SPN Krú: Berka Attila, Székelyhidi Zsolt
Székelyhidi Zsolt fotói
Seregély Eszter fotói
Puskás Balázs fotói
Berka Attila fotói
Kocsmatöltelékek
Budapest nemcsak fő- és világváros, nemcsak intézmények gyűjtőhelye (és népek olvasztótégelye stb.), hanem egy színes, izgalmas placc, ahol büdös is van és jó levegő is, őrület is van meg nyugalom is, átláthatatlan káosz és mellbevágó rend, valamint efféle ellentétpárok jócskán előfordulnak benne, ahogy tiszta, egyszerű mondatok is, leginkább pedig lakó- és élőtér, egyszerre otthon és ismeretlen táj — egy vérbő köz-hely Budapest, ez a város, ahol a kocsmakiállítások sorozata több irányból megindult, és tart, ahova s amerre tart, mert.
Budapest kétségkívül a (művészet-)lehetőségek városa, alkalmas tehénnel díszítésre, graffiti-térfestésre, utcáit és tereit egyre jobban és gyakrabban használják installációkhoz vagy egyszerűen kipakolásokhoz, (ki)vonulásokhoz a képző-, zene- és irodalomművészek.
A külsőségek mellett az utóbbi pár évben több beltér − kocsma, kávézó, étterem stb. − nyit az alkotások felé, a sörivók, kávékortyolgatók körül képzőművészeti alkotásokat lógatva a falra, közvetlenül azt a közönséget megcélozva, akik nem feltétlen mennek kiállításokra, megnyitókra, mégis nyitottak, érdeklődők és: ingeréhesek. Honnan ismerjék meg a velük egy térben alkotó művészpalántákat, honnan tudhatják meg direkt szájbarágás nélkül, kik és mit festenek, fújnak, emulgeálnak papírra, vászonra? Célirányzottság és erőltetés nélkül, egyik este, a kocsmában…
Több nap és többféle napszakban császkáltunk a városban azzal a céllal, hogy ellátogassunk a lehető legtöbb olyan kocsmába, pubba, étterembe, kávézóba, ahol időközönként vagy jobb esetben rendszeresen (folyamatosan) kiállítások színesítik a belső tereket. Az apropót és a tájékozódásban nagy segítséget adta az idén negyedszerre felvonuló PortfolioPoints, ami kecsegtető 40 helyszínt ígért április 15-től május 1-jéig az amatőr és a profi kíváncsiskodóknak sörgurítás mellé, kellemes művészkörnyezetben. Oké hát, menjünk, nézzünk kocsmákat, igyunk pálinkát sörrel, hasson meg minket vagy hagyjon békén a sok kép, fotó, lelógó installáció, lépjen kölcsönhatásba velünk, az italtérrel, a kávéillattal − lepjen meg és egyben hallgasson örökre.
Két dolgot tudtunk már az elején. A PP (hívjam így a PortfolioPoints2010-et) jó néhány nemételdét, nemitaldát is belevett a műsortervbe, kiállítóhelyeket, múzeumot, irodahelyiséget, de nekünk nem fűlt a fogunk bemenni munkahelyre, recepcióra felcsöngetni, klasszikus, kivilágított, profi, erre a célra szánt galériatérben nézelődni… A PP 40-jéből így persze kevesebb lett.
Egy jó galériatulajdonos járja ilyenkor (és egyébként is) a kocsmákat és presszókat, keresi a felfedezésre váró tehetségeket. Egy jó, galériában kiállító alkotó járja a kocsmákat és presszókat, keresi a helyet, hogy a statikus környezetből beleugorjon a dinamikus élőtérbe.
A második, önös céljaink miatt fontosabb pedig az volt, hogy, bizony, jól ismerjük ám azokat a belvárosi presszókat, kocsmákat, amelyekben az elszánt és egyben elhivatott szervezőnők már két éve rendszeresen kerítik elő akár az utcáról is az amatőr és a profi alkotókat. Hónapról hónapra megtelnek ezek a helyek képekkel, és elérik a céljukat, vonzzák a szemet, azzal együtt meg a látogatókat is.
Bármi történik, csak jól járhatunk, hiszen nemcsak kortárs térben kortárs alkotások között lehetünk kortársak (azaz: e türelmetlen kor divatjának megfelelően azonnali művészi reflexiót kapunk a világról-amiben-benne-élünk), hanem azért is, mert mindennapjaink részévé válik az, ami helyett a tévét bámuljuk, a szó leghagyományosabb és kacsintható értelmében: a művészet, és ha már "eddig" eljutottunk, örüljünk neki és élvezzük, legyünk együtt.