2010 nyár
Szkárosi Endre
(1952) költő, irodalomtörténész az ELTE magyar-olasz szakán végzett. 1978-83 között a Mozgó Világ szerkesztője volt, 1994-től az ELTE-n tanít irodalmat és művelődéstörténetet. Számos könyvet, lemezt, katalógust, videomunkát publikált, rendszeresen vesz részt nemzetközi fesztiválokon. Hosszú évekig dolgozott a Konnektor (1984-1993, 2005-2010) és a Towering Inferno (London, 1992-2005) zenekarokkal, húsz éve a Spiritus Noisterral dolgozik. 1985-től 1991-ig az Új Hölgyfutárt, 1992-től 2002-ig a Magyar Rádió Világgége - Szkárosi Hangadó című hangköltészeti műsorát szerkesztette. Kutatói tevékenységének középpontjában az elmúlt évtizedek experimentális költészetének és intermediális művészetének kérdései állnak - e tárgykörben számos tanulmányt publikált itthon és külföldön. 1986-ban Kassák-, 2007-ben József Attila-, 2012-ben Mészöly Miklós-díjat kapott. Utóbbi kötetei: Mi az, hogy avantgárd (Magyar Műhely, 2006), Merülő Monró (Magyar Műhely, 2007), Egy másik ember (Orpheusz Kiadó, 2011). A HogyÖt és a Miskolc KapuCíner antológiák szerzője. Fotó: Tóth György
LAPUNKBAN MÉG »
„két szép nagy alma
egy sárgarépa
meg néhány banán"
Falcsik Mari
Spanyolnátha, 2010 tél
SPN Könyvek 8. Berka Attila:
Hosszúkávé külön hideg tejjel, 2010
Rendelje meg: spn@spanyolnatha.hu
Szkárosi Endre
Vizuális munkák
Fernando Aguiar a nyelv vizuális kiterjedéseit módszeresen vizsgáló, következetesen építkező munkásságának uralkodó viszonyrendszere a nyelv és a test térbeli érintkezésében ragadható meg. Az ábécé alapelemeiből, a betűkből kibontakoztatott miniuniverzum ezért találkozik már korai költeményeiben is a testi jelenlét interpretációs eszközével. A hüvelyk- és mutaótujj közé fogott finom filmtekercs, az ábécéből készített „tapéta”, a betűtengeren úszó emberhajó képzeteiben − olykor szó szerint − megtestesülő nyelvkezelés a finom performatív beavatkozás szükségletét teremti meg: Aguiar korai performanszaiban a költő csak a kivitelzés testi eszközeként működik közre a nyelvi jelek birodalmának föltárása során.
Miközben a minimálból bontja ki a mérhetetlent, a test észrevétlenül szintén a nyelvi kísérletezés terepévé válik: a vetített, a ruhán viselt, a manuálisan elővarázsolt jelek a térben kerülnek szimbiózisba az őket használó emberrel. Ez a tér persze más lények univerzuma is − a természet, a környezet és az emberi munka konkrét és absztrakt megnyilatkozásai az írásban és a szerkezetben érnek össze. Ahogyan a szonettforma metrikai tradícióját Aguiar folyamatosan értelmezi át a környezeti és végül a viruális formákba is, az párhuzamos az emberi élet lakhatóvá tételének alapintenciójával és annak kíméletlenül következetes érvényesítésével. A vakolókanalakon nyugvó (?) kompakt diszkek az ember archaikus teremtő és modern fogyasztó funkcióját egyeztetik finom megértéssel és humorral.
A világjáró művész performanszaiban is a szerény, szinte színpadmunkási jelenlét intenzív nyelvi erejére épít: felhasznált jelkódjainak vetített, tárgyi, mozgó és statikus elemeivel és gesztusaival úgy teremt atmoszférát, hogy a teremtő ember ebben maga alig látszik: a szemünk előtt születő mű, az átértelmezett és újraalkotott nyelvi és emberi tér − és vajon nem ugyanaz-e a kettő? − erejébe viszi át létének szubjektivitását.
Fontosabb könyvei:
− O DEDO, Lisszabon, 1981 (Poetry)
− POEMOGRAFIAS − Perspectivas da Poesia Visual Portuguesa, Lisszabon,1985 (Anthology)
− REDE DE CANALIZAÇÃO, Almada, Portugal, 1987 (Poetry)
− CONCRETA. EXPERIMENTAL. VISUAL − Poesia Portuguesa 1959−1989, Lisszabon,
1989 (Anthology)
− VISUELLE POESIE AUS PORTUGAL Siegen, Germany, 1990 (Anthology)
− INDICIS, Barcelona, 1994 (Poetry)
− MINIMAL POEMS, Siegen, Germany, 1994 (Poetry)
− OS OLHOS QUE O NOSSO OLHAR NÃO VÊ, Lisszabon, 1999 (Poetry)
− A ESSÊNCIA DOS SENTIDOS, Lisszabon, 2001 (Poetical Performances)
− IMAGINÁRIOS DE RUPTURA / POÉTICAS EXPERIMENTAIS, Lisszabon, 2002 (Anthology)
− CALLIGRAPHIES, County Mayo, Ireland, 2007 (Fotopoetry)
− IMAGINANDO A POÉTICA, Madrid, 2009 (Visual Poetry)
− TUDO POR TUDO, São Paulo, Brazil, 2009 (Experimental and Visual Poetry)
Fontosabb kiállításai:
1983 − ENSAIOS PARA UMA NOVA EXPRESSÃO DA ESCRITA − Escola Superior de Belas Artes de Lisboa, Lisboa
1984 − PALAVRAS SOB PALAVRA − Galeria Nova, Torres Vedras
1989 − POETICAL CONSTELATIONS − Lágymányosi Galéria, Budapeste, Hungria
1991 − CORES & FORMAS: CONTEXTOS − Clube Artes 50, Lisboa
1992 − − (IN / OUT) − Galeria Grodzka, Lublin, Polónia
1994 − PARENTESI − Banca Mercantile Italiana, Milão, Itália
1996 − ARTE D'ESCRITA − Museo Vostell Malpartida, Malpartida de Cáceres, Espanha
1999 − SHARJAH'S PAINTINGS − Expo Centre, Sharjah, Emiratos Árabes Unidos
2001 − VOSTELL − UIVOS PARA UM LOBO − Serpente − Galeria de Arte Contemporânea, Porto
2002 − HOWLS − Galeria Municipal Artur Bual, Amadora
2003 − (NO) HARD FEELINGS − Galeria Pedro Serrenho − Arte Contemporânea, Lisboa
2004 − A POÉTICA E O TRAJE − Museu Nacional do Traje, Lisboa
2005 − THE POETICS OF ACTION − Galeria Pedro Serrenho − Arte Contemporânea, Porto
2006 − MIRAR LA POESIA − Casa Fundación Oswaldo Guayasamin, Havana, Cuba
2008 − THE LETTER AS WORK OF ART − Galeria Pedro Serrenho − Arte Contemporânea, Lisboa