Dobos Klára — Mikita Gábor
(1965) a Pannon Agrártudományi Egyetemen végzett, közel két évtizeden át az Észak-Magyarország mezőgazdasági, majd kulturális rovatának újságíró-fotóriportere, ezt követően a Szent István Rádió munkatársa. 2006-tól az Új Misszió folyóirat szerkesztője.
Mikita Gábor
1965-ben született Miskolcon. Egerben magyar-történelem szakon, a Miskolci Egyetemen történelem-muzeológia szakon végzett. 1990-ben színikritikusi képesítést szerzett, írásait közölte a Criticai Lapok, Ellenfény, Színház, Zsöllye, Új Holnap, Műút. 1991-2001 között az Észak-Magyarország c. napilap színházi újságírója. Szerkesztője volt a miskolci Csodamalom Bábszínház jubileumi kiadványainak, a Legendák, anekdoták, emlékek a miskolci színjátszás történetéből c. 2007-ben megjelent színháztörténeti kötetnek. 2002-től a miskolci Színháztörténeti és Színészmúzeum színháztörténész-muzeológusa.
SPN könyvek ajánló
Dobos Klára — Mikita Gábor
Vízi-Vasarely, avagy képek (t)opartról
Vasarely szép emlék. Pécsi emlékkiállítása kamaszkorunk rácsodálkozását idézi egy nagy ,,illuzionista” grafikai játékaira. Akkortájt mi is próbálkoztunk hasonlóval, érdekes időtöltés volt ábrázolni vagy ,,nonábrázolni” egymást kergető ,,csíkokkal”. Pécsett járva természetesen a kihagyhatatlan programok között szerepelt Vásárhelyi Győző (Victor Vasarely) múzeumának felkeresése: gyermekeinknek örömmel mutattuk a ,,kör négyszögesítéseit”, ám számunkra a kiállítás az évtizedek távlatából már nosztalgiával meghintett „történeti” bemutatónak tűnik arról a folyamatról, hogy a művész az optikai és kinetikai vizsgálatai révén miként jutott el az optikai festészethez, az „op-art”-hoz. Nincs mit szépíteni: a tárlat a Vasarely szőtte izgalmas vonal- és formahálók ellenére ,,pókhálósnak” tűnt: a kiállításrendezők bíztak a munkák ,,mindenkorig” ható hatásosságában. Talán a nosztalgia ereje segített volna a ,,porolásban”, ha a jegyváltásnál nem keveredik vitába pedagógus barátunk a kicsinyeskedő pénztárossal, vagy a teremőrhöz intézett kérdésünkre nem kioktató választ kapunk, hogy az első teremben ott az életrajz, leszünk szívesek azt elolvasni…
A kedvrontó barátságtalanság ellenére természetesen jó volt viszontlátni a művész híres zebráit (nemcsak a tárlaton, de a város utcáit kellemesen árnyékoló játékos elemeken is). A maga idejében zseniális volt ez a filozófiát teremtő új vizuális gondolkodásmód, a geometriai formákkal való bűvészkedés. Ám a mai gyerekekből egy-egy kép előtt állva már feltör az együttérző sóhaj: mennyi időt, türelmet igényeltek ezek a ,,pixeles felbontásokat” variáló munkák, amelyekhez hasonlókat ezerszám dobnak ki ma már a fénymásolók a kisfelbontású képek túlméretezett nagyításakor, vagy épp egy photoshop-filter torzítja pillanatok alatt hasonlóvá a látványvilágot. A kísérletezés addig izgalmas, míg napi gyakorlattá nem válik… — s ezt a műfajt a hihetetlenül felgyorsult technika maga alá gyűrte — ez az összegzés a kiállítás után.
De azért Vasarely ma is hat, szemléletet formál. Egész biztos, hogy az újra átélt találkozás hatására váltak szembetűnővé és megörökítendővé a Pécs-közeli — orfűi és abaligeti — vizeken a természet op-art-játékos variációi. Utólag olvastuk, hogy a mester fontos munkái közé tartozik az 1942-es Víztükör c. alkotása — vissza tehát a (t)oparta, csak jóval kisebb energiabefektetéssel, hiszen minden kép egy gombnyomás ,,műve”.