Vass Nóra
LAPUNKBAN MÉG »
SPN könyvek ajánló
Vass Nóra
Mi is az a PLACEbo?
A placebo (latin szó, jelentése tetszeni fogok) klasszikus meghatározása szerint egy olyan „anyag vagy eljárás”, ami az érintett tudomása szerint változtatni képes bizonyos tüneteket vagy külső-belső testi észleleteket, ám valójában nem bír az e változásokhoz szükséges farmakológiai vagy specifikus hatással. Miért működik mégis? Azért, mert az eljárás alanya tudatosan a működés, a hatáskiváltás mellé áll, ezzel tulajdonképp önmaga befolyásolásával ér el eredményt.
S bár a placebo az orvoslásban használatos fogalomként szerzett hírnevet magának, valójában a Bibliából, a Zsoltárok könyvéből eredeztetett fogalom, melyet projektünk számára is alkalmas, összefoglaló névként határoztunk meg. Mit tettünk mi, a hatás elérése érdekében? Megmutattunk néhány művészetpirulát és „hagytuk”, hogy megtörténjenek a dolgok.
A változás azonban itt sokkalta összetettebb és árnyaltabb volt, s ahhoz, hogy e projekt eredményt érjen el, meg kellett határoznunk azt a konkrét területet és témát, amelyről úgy gondoltuk, az INTRO Tehetséggondozó és Művészetpedagógiai Program résztvevői számára nem csak hasznos, de maradandó élményeket nyújtó is lehet.
A PLACEbo (hely és hatás) program célja, a tér és a társadalom vizsgálata volt, első körben arra kerestük a választ, hogy a várostól mint centrumtól való távolság hogyan befolyásolja az egyes társadalmi csoportok szolgáltatásokhoz való hozzáférését, a helynek milyen hatásai vannak a diákok, az iskolai közösség, a kulturális és művészeti fejlesztését célzó szolgáltatások, a közösségépítés és fejlesztés területeire. Hogyan befolyásolja a távolság a mikroközösséget és a tanuló mit tehet a lokális közösség fejlesztéséért?
Az INTRO Tehetségpont főképp művészeti területeket járt be eddigi programjaiban, amelyekben azonban nyomokban már megjelentek a közösségépítő és fejlesztő tematikák, a személyiség- és csoportfejlesztés. Mostani programunk már nem az egyént, hanem az egyénekből (diákok) álló csoportok tevékenységeinek fejlesztését célozza, mégpedig a fejlesztő tevékenységek mikroközösségre (lokális) kifejtett hatásait. A művészet ezúttal a közösségfejlesztés eszköze, kohéziós erőként jelenik meg.
A tanórán kívüli tevékenységek során a hely, hatás, tér, társadalom hívószavak mentén indultunk el. Az ember és környezete, az egyén és közösség viszonyát vizsgáltuk. Mik a jellemzők, ha a földrajzi, technológiai, társadalmi, kulturális, művészeti, közéleti halmazokat vizsgáljuk. Hogyan lehet a feltárt jellemzőket művészi megfogalmazásokba átfordítani? (Elképzelt helyek helységnévtáblái — művésztelepi gyakorlatok 2014-ben, vagy észlelési térkép készítése a SPriNt Tanodában 2015-ben.)
A PLACEbo második nagy témakörében a diákok elé olyan felnőtt életpályákat állítottunk, amelyek bizonyították számukra, hogy tágabb környezetükben és lakóhelyükön, a helyi közösségekben élnek olyan emberek, akiknek életműve megismerésre érdemes. A tér és társadalom tematikában, a PLACEbo-projektben fontosnak tartottuk, hogy olyan felnőtt példák álljanak a diákok előtt, amelyek ösztönzik őket, a közösség számára is példaértékűek, amelyek megkülönböztetik a többitől azt a csoportot, azt a mikroközösséget, ahol a jó példaként bemutatott felnőtt él.
A kortárspilot csoport foglalkozásain a PLACEbo új dimenzióval bővült. A siker, a népszerűség hétköznapi és elvont fogalmát jártuk körbe. A tanulót a példakép keresésében segíteni kell, hiszen a reklámok, az internet, a tévé gyakorta negatív magatartásformákat állít be példaértékűnek. Egyértelműsíteni kell a preferálandó értékeket, a tudásalapú és a következetes munkával felépíthető siker fogalmát, amely nem elsősorban a pénzben, hanem a közösség pozitív visszajelzéseiben, az egyéni sikerélmények kialakulásában, az önmegvalósításban, az önkifejezésre való igény kialakításában és annak beteljesülésében valósul meg. Ahhoz, hogy elváljon egymástól az értékes és a talmi, a diákoknak az élet színpadán játszandó szerepekkel is meg kellett ismerkedniük. A családban, az osztályközösségben, a baráti társaságban, az iskolai közösségben, vagy akár az intrós csoportokban más-más elvárások, kihívások, impulzusok érik őket. Megtanulják azon módszereket is, amelyek a meggyőzés eszközei lehetnek majd számukra, ha egy teljesen megváltozott, idegen környezetben kell helytállniuk. A PLACEbo pedig ezzel vissza is kanyarodik a kezdetekhez, s itt összeér a tér, a társadalom, a hely és a hatás. Az SPN Médiaszakkör tagjai nem csak mentorkodtak a projektekben, dokumentálták azokat, hanem saját alkotásokat is készítettek.
A PLACEbo-projekt résztvevői:
Drótos Annamária, Hangács; Birinyi Anna, Edelény (Földes Ferenc Gimnázium); Czövek Luca, Hernádkak (Wesley Általános Iskola); Czövek Csenge, Hernádkak (Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium); Gulyás Laura, Sóstófalva; Harnos Dóra, Miskolc, Rolek Tamara, Tiszalúc, Lászka Judit, Hernádkak (Kossuth Lajos Evangélikus Gimnázium); Kovács Bernadett, Zirc (III. Béla Gimnázium); Tóth Annamária, Iliás Violetta, Csepreg (Kanizsai Dorottya Gimnázium); Csépes Ágnes, Miskolc (Fáy András Görögkatolikus Közgazdasági Szakközépiskola); Vass Levente, Hernádkak, Kerényi Márton, Szarka József, Somosi Zoltán Miskolc (Berzeviczy Gergely Szakközépiskola); Vass Levente Hernádkak, Kerényi Márton, Szarka József, Somosi Zoltán Miskolc (Berzeviczy Gergely Szakközépiskola);
SPriNt Tanoda: Varga László, Varga Attila, Galamb Gergő (Hernádkak-Belegrád); Zemlényi Fatima, Lakatos János, Varga Jázmin, Farkas Violetta, Farkas Noémi, Tóth Sarolta, Szendrei Nikoletta, Mazur Boglárka, Sélley Ákos, Babicz Nikolett, Papp János, Mazur Boglárka (Hernádkak); Huszár Bence, Nagy Máté (Gesztely); Uj Balázs, Mura Réka, Ambrus Gabriella, Gerencsér Dávid, Gerencsér Dóra, Magyar Ágota, Vincze Levente, Vincze Gergő, Korozs Bernadett, Korozs Klaudia (Hernádnémeti)
SPN Médiaszakkör: Sütő Zsuzska, Vida Ramóna, Rolek Tamara, Lászka Judit, Gulyás Laura, Tősér Sára, Somosi Zoltán, Kerényi Márton, Szarka József, Vass Levente, Csépes Ágnes, Harnos Dóra, Kovács Alexandra, Torma Zoltán, Berta Cintia.
TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 Tehetséghidak Program keretében csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása gyerekek és diákok számára - Gazdagító programpárok
TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 Tehetséghidak Program keretében csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása gyerekek és diákok számára - További tanórán kívüli tevékenységek, a szülő-diák-pedagógus kapcsolatrendszer fejlesztése érdekében tervezett programok
TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 Tehetséghidak Program keretében pilot pályázat diákok önszerveződését támogató programok megvalósítása
TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 Tehetséghidak Program keretében - Tizenkettő nem egy tucat - médiaszakkörök működtetése
A GRUPPENTEXT fotóit az SPN Médiaszakkör diákjai készítették.