Vass Nóra
LAPUNKBAN MÉG »
SPN könyvek ajánló
Vass Nóra
INTRO—PUZZLE — Beszélgetéstöredékek
Csépes Ágnes és Kovács Bernadett fotóival
2014. augusztus 11—12-én az INTRO Tehetséggondozó és Művészetpedagógiai Program témanapokat tartott a hernádkaki Spanyolnátha Nemzetközi Mail Art Művésztelepen. Az egyik téma a PUZZLE (játék és szabály) volt. A beszélgetés résztvevői az INTRO Tehetségpont tagjai: Csépes Ágnes, Fekete József, Kerényi Marcell, Drótos Annamária, Birinyi Anna, Harnos Dóra, Kovács Szandi (Miskolc), Rolek Tamara (Tiszalúc), Gulyás Laura (Sóstófalva), Lászka Judit, Czövek Csenge, Czövek Luca, Vass Levente (Hernádkak), Tóth Annamária, Iliás Violetta (Csepreg), Kovács Bernadett (Zirc). Foglalkozásvezetők: Bán András, Bán Ildikó, Nagy Katalin, Üveges Tamás, Vass Nóra, Vass Tibor. Írásunk a bevezető csoportbeszélgetésen elhangzottakból rögzít. A puzzle-fotókat Kovács Bernadett készítette.
Asztal körül elrendezve, a kertben nem feszesen, de egymás mellett ülve beszélgetünk. Szép lassan felvesszük a fonalat, s elindulunk kulcsszavaink mentén: játék és szabály. Megszegjük az első szabályt azzal, hogy a beszélgetést nem abban a formában adjuk közre, ahogyan az megszokott. Szavakat és mondatokat teszünk az elhangzás sorrendjében egymáshoz, de a közlő a szándékunk szerint csak szavaival jelenik meg: a beszélgetésben mindenki hozzátesz az egészhez egy darabot; van, aki egy szót, többen néhány mondatot, s úgy teszünk, hogy nem tudjuk, az adott darab épp kihez tartozik: csak látjuk az egészet és gondolhatjuk majd tovább.
Feltesszük a kérdést: van-e a művészetben a játéknak szerepe? Megjelent a vágy egy festődoboz matériájába zárva: kiülni a domboldalra és tájképeket festeni. Hallottuk mástól: ezzel baj van, mert ez játék, és ennek semmi köze a művészethez. Semmi köze a művészethez? Ketté lehet-e választani? Ha az ember játszik, az nem nagyon illeszthető a művészetbe. A művészet, még ha játékosnak látszik is, irdatlanul komoly.
A klasszikus balett egy gyötrelmes szakma, a test hiperfegyelmezése, klasszikus szabályok megtartása végtelen végig. Mi értelme a művészetben szabályokat tanulni? Amíg valaki tanul, éveken keresztül csak szabályokat tanul, de ha megnéz egy filmet vagy egy koreográfiát, akkor az arról szól, hogy hogyan térjünk el a szabályoktól.
A művészet alapvetően a szabály megtanulása vagy széttörése, mert széttörni csak azt lehet, amit megtanultunk. Hogy rakjuk össze ebből a puzzle-t?
Tudsz-e a puzzle-ból mást kirakni, mint ami rajta van a képen? Mire gondolok, ha kimondom, hogy puzzle: darabok, egész, részek, kép, játék, kirakó, összeilleszteni, választani kell, régiből, új, asszociáció, keret, határ, fantázia, lelemény, türelem, részlet, tudás, rejtvény, régi angol ház, vékony idős úr, berakott indiai asztal, térkép, zsámoly, sherlock holmes, idő, kitartás, teljes üresség, nézni a kis darabokat, ne jusson eszembe semmi, látásmód, érzés, gondolkodó, fejleszt, megfigyelés, az, ami benned nincs, teljesen kipucolt agy, üres agy, töredék, párok.
Mikor áll össze a puzzle? Ha minden darabja megvan. Ha nincs meg minden darabja? Az élet: sok olyan kép, kocka, amit később tudunk összerakni. Mire gondolok, ha kimondom, hogy játék: szabadidő, szórakozás, előre eltervezett dolog, mert rohan a világ, a felnőttek nem játszanak?, társasjátékok, társaság, szabadság, kreativitás, eszközök, fantázia, inspiráció, babaszoba és ugróiskola, nyár, forróság, barátok, homo ludens, szabály, szabály, szabály, teljes világ, színész játék, nevetés, kötetlen, felszabadultság, élmény, vidámság.
Mit tekintünk játéknak?
A játékot csak a gyerekek.
A tudás birtoklása maga játék, mert szabadon használod.
A tanulás és a játék egymással ellentétes fogalom?
A tanulás merev. Muszáj tenned. A játékra nem muszáj odafigyelni. Csak valakivel lehet játszani, egyedül nem? Dehogynem. Pl. ha az iskolában kinézel az ablakon.
Megbeszéljük, hogy elkezdünk játszani.
Nem veszed észre, hogy a játékba belekevertek. Beleoldódás.
Tud-e mindenki játszani? Mindenki tud-e játszani.
A szabálytörés hülyeség, nem játék.
A teljes világ, ha az ember tényleg belemegy a játékba, a játék bekapcsolódás, ott van valami, amiben az ember teljesen benne tud lenni.
Miért hívjuk játéknak, amikor a színész játszik?
Játék és a játszma. A játékot játsszuk, a játszmát lejátsszuk. Végjátékot játszunk.
Kettő részre bonthatjuk: nagyon sok fantázia, plusz pici valóság, egyenlő: játék. Szabály és fantázia, egyenlő: öröm.
Van egy szakasz, ameddig úgy játszunk, hogy ami velünk szembejön, az minden játék, mert nem ismerjük, aztán megismerjük, megtanuljuk használni, kombinálni, az meg attól öröm. A tánc alapvetően egy játék. Dráma, szabályokkal megtanulni a csendet.
Mennyi játék eltűnt! Most azzal játszunk, ami készen van.
Játék, ha kiülök és nézem az eget, a csillagokat.
Játszunk, ha az ember olyat csinál, ami kizökkenti a mókuskerékből, monotonitás ellen.
Mások vagyunk, amikor játszunk?
Felnőttest játszunk, boltba megyünk. Felveszünk karaktereket, szerepeket.
Mi a különbség a játékok között? Mintha-játék, eljátszol mást. Ha társasjátékozunk, azt valaki meg fogja nyerni, és vége lesz. Ha szerepjátékot játszunk, annak nem kell, hogy vége legyen, az olyan, mint egy szappanopera. Spontán jönnek a dolgok, nincs ide lépj, oda lépj.
A szerepjátékban nincsenek szabályok? Hogyan viselkedjek? Ha már ketten vannak a játszók, nem tudsz olyat csinálni, hogy a valaki ne mondaná meg, hogy mit csináljunk, hogyan csináljuk. Mindenkinek szüksége van a belső határokra, hogy mettől meddig tartson a játék.
Biztosak vagyunk abban, hogy az embernek van fantáziája? El tudunk képzelni bármi olyat, ami nincs? Gondoljunk bele, minden össze van rakva abból, ami körülöttünk van, csak kicsit másképp. Tudunk példát arra mondani, hogy egy ember kitalált valami olyat, ami nincs, addig nem volt. Talán a kerék. Az ember kombinálni tud.
Mintha, megfordítás. A játéknak ez a lényege: a labdázás, hogy dobáljuk egymásnak a semmit. Betartjuk a szabályokat, csak nincsen labda. A sok-sok szabály közül elég, ha egy fel van függesztve. Kifordítás, amikor a szegény eljátszhatja, hogy gazdag, a szűkösségben élő, hogy dőzsöl, megint egy valamit, egy szabályt felfüggesztettünk a hétköznapi szabályokból, ettől a világ kifordult.
Játszani úgy jó, ha a játéknak van minősége. Játszani jól kell tudni. A játék nagy felelősség. Ha az időmet szánom valakire, töltsük ki úgy, hogy tartalmas legyen. A jó játék: tervezés. A népmesék egyik fontos eleme, hogy igazságot kap, akit sérelem ért. Tudunk-e mesélni? Ez hogyan hat a játékunkra? A mese is szabály. A meseszerkezetek száma korlátozott és állandó.
Mire gondolok, ha kimondom: szabály? Előírás és korlátozottság, fegyelem, akarat és elfogadás, körvonal, zárt, kötött, hivatalos, egységes, bizonyítvány, iskola, munkahely, hivatal, törvény, egyenletes, kiszámítható, fölösleges, útmutató, használati utasítás, érvényes, rendőr, börtön, tanár, pap, szomszéd, könnyedség, technika, egyenes, fegyelem, határ, feltétel.
Mit tekintek szabálynak? Hol vannak a szabályok?
Egy korlátozott szabálykészletet variálunk. Kifordítjuk, átlépünk egy másik szabályba, egy elemét felfüggesztjük, de nem tudunk kitalálni semmit. Előírt, hogy mit kell tennünk.
Minden szabályozott, még ami látszólag nincs, az is. A szabályok betartatásának vagy be nem tartásának van következménye. Magunkkal szembeni elvárás, mások elvárása a mi irányunkba, szankciók, magasabb fokú megszegések.
Szükségünk van rá.
A szabályhoz akarat kell, vagy gyávaság? Konformizmus. Beilleszkedés, megfelelési kényszer. Nem megyek ki, amikor a villám csapkod. Az akarat nem a szabályok betartásához, hanem megszegéséhez kell. Mánia.
Eredményes lehet, ha megszegjük a szabályt. Magasugrás. Ahhoz kell az erősebb akarat, hogy megszegjük a szabályt.
A feltétel nagyon jó.
Ember vagy állatvilág, van-e határ, játszanak-e az állatok? Betartanak-e szabályt az állatok? Majomcsimpánz, aki imádott festeni, három pötty mellé a negyedik odatevésének kényszerét érezve. Van különbség köztünk?
***
A GruppenTEXT — Puzzle I. blokk a Spanyolnátha 2014/4 számában: http://www.spanyolnatha.hu/archivum/2014-4/56/gruppentext-puzzle/gruppentext/3740/