Szkárosi Endre
(1952) költő, irodalomtörténész az ELTE magyar-olasz szakán végzett. 1978-83 között a Mozgó Világ szerkesztője volt, 1994-től az ELTE-n tanít irodalmat és művelődéstörténetet. Számos könyvet, lemezt, katalógust, videomunkát publikált, rendszeresen vesz részt nemzetközi fesztiválokon. Hosszú évekig dolgozott a Konnektor (1984-1993, 2005-2010) és a Towering Inferno (London, 1992-2005) zenekarokkal, húsz éve a Spiritus Noisterral dolgozik. 1985-től 1991-ig az Új Hölgyfutárt, 1992-től 2002-ig a Magyar Rádió Világgége - Szkárosi Hangadó című hangköltészeti műsorát szerkesztette. Kutatói tevékenységének középpontjában az elmúlt évtizedek experimentális költészetének és intermediális művészetének kérdései állnak - e tárgykörben számos tanulmányt publikált itthon és külföldön. 1986-ban Kassák-, 2007-ben József Attila-, 2012-ben Mészöly Miklós-díjat kapott. Utóbbi kötetei: Mi az, hogy avantgárd (Magyar Műhely, 2006), Merülő Monró (Magyar Műhely, 2007), Egy másik ember (Orpheusz Kiadó, 2011). A HogyÖt és a Miskolc KapuCíner antológiák szerzője. Fotó: Tóth György
LAPUNKBAN MÉG »
SPN könyvek ajánló
Szkárosi Endre
Fazekas Zoltán fényképkölteményei elé
Pasolini egyik elhíresült, az Eretnek empirizmus című tanulmánykötetében tételesen kifejtett ideája szerint a mozgókép, a film valójában a valóság írott nyelve. A nyelvben pedig — legyen az bármilyen — mindig ott rejlik a költészet maga. Fazekas Zoltán két évtizedes fotográfusi munkája pedig egyre következetesebben alakította ki azt a vizuális költészeti nyelvet, amelynek eszközei a kamera által képként észlelhető jelek: arcok, alakok, emblémák, valóságdarabok, nyelvi minuszkulák, képi és látható szövegemlékek, geometrikus ábrák és viszonylatok alkotnak egy-egy világos, de nem leírható szemiológiai és jelköltészeti egységet.
Fazekas tehát nem a nyelv felőli képiségben, hanem a kép felőli nyelviségben, a grammatikus és strukturális kép- és jelalakításban leli meg a költészetet. Ezért nem a fotóművészet, hanem a vizuális költészet felől értelmezhető az, ami persze a fotó művészete is, csakhogy az egyszerre — paradox módon — minimalista és komplex nyelviségből kibontakoztatott fotopoézisé, nem pedig a tisztán látványalapú művészeté.
A magyar kép- és nyelvkultúra fontos csapásán dolgozik a művész következetesen, egyre metszőbben, olykor vigasztalanul fájdalmasan, mégis szeretettel és humorral. Váljék testi-lelki egészségünkre.