Nagy Bandó András
Fotó: Tóth László. Honlapja: www.bando.hu
LAPUNKBAN MÉG »
SPN könyvek ajánló
Nagy Bandó András
Aida és Don Tarlós az Álarcosbálban − Végopera
I. felvonás, 1. kép
A királyi palota terme, a kapun keresztül a piramisok látszanak. A holland királyi palota terme, a kapun keresztül tulipánföldek látszanak. A föld végében egy szál Fekete Tulipán. Alain, de Lon, tulipánkereskedő csokrokat köt. Amonasro, Egyiptom királya a kapu előtt ül, ahonnan Budapest királya, Don Tarlós próbálja betuszkolni egy Nílus-parti melegedőbe, a már melegek mellé. Küszöbön a tél. Dél van. Vagy tél.
Aida, az etióp király, Amonasro lánya Memphisben él rabszolgaként, de fogyva tartói nem ismerik sem származását, sem apja szándékát. Amonasro Hollandia megtámadására készül, hogy kiszabadítsa lányát Radames öleléséből. Aida válaszút előtt áll: vagy az apai tenor, vagy Radames, aki már régóta basszus. A farok csóválja az apját. Ramphis főpap is meggyóntatná, de Aidának bőven elég Radames. Radamesnek meg szűken elég Aida.
A nagy ünnepség zajlik, papnők táncolnak. Álarcos bál van az Operában. Legfőképp Az álarcosbál című operában.
Amneris csapdát állít Aidának. Azt hazudja, hogy kedvese meghalt a csatában, karddal szúrta le a Fekete Tulipán, de Aida nem dől be (akárkinek!), látta a filmet. Fölhangzik a népszerű Kékszakállú ária, a rabszolgák tiltakozva fújják a piramis refrént: „A tetejébe még ez is!?!"
2. felvonás, 2. kép
Radames győzelmi menet és egy kard élén érkezik Amszterdamba. A menetben fogolyként hozzák az etióp királyt, Amonasrót, Verdit és Bartók Bélát. Bartókot fölismerik, mert a pólóján jól kivehető Puskás arca. Amonasro csinál egy visszahúzós cselt, Verdi és Bartók elé vág. Karddal. Fölhangzik a népszerű kard dal. Pontosabban a kar dal. Akar dalt?
A király kihirdeti, hogy a győztes Radames bármit kívánhat. Ő az etióp hadifoglyok, és az Amszterdamban elfogott magyar drogfutárok szabadon bocsátását kéri, amit a fáraó teljesít is. Ramphisz azonban közbelép és Aida, az apjával együtt egyiptomi fogoly marad. A fáraó utódjául választja Radamest, és a trón mellé adja lánya kezét. A kezet maga a király vágja le, majd átadja a hadvezérnek. Ha már kezeskedett érte. Radames azonnal megkéri a kezét.
3. felvonás, 3. kép
Az Igazság Templomának és a Menhely Alapítvány csarnoka a Moszkva téren. Don Tarlós a villamosmegállóban áll. Széll fúj az arcába, de nem tágít. A főpapok kihirdetik a halálos ítéletet: a hajléktalanokat élve kell befalazni az Ízisz oltár alatti sziklasírba.
A kormányzó reggeli audienciáját tartja. Oscar, az apród átnyújtja a kormányzónak az álarcosbálra hivatalos személyek névsorát. Renato figyelmezteti egy lehetséges összeesküvésre.
Don Tarlóst rejtélyes szomorúság gyötri. Renato a feleségének meggyilkolásán gondolkodik, és csatlakozik az összeesküvőkhöz. Megérkezik az álarcosbálra Oscar, a meghívókkal. Amelia sejti, hogy a bál csapda lesz a Don Tarlós számára. Buda és Pest összecsődül.
Don Carlosban a kettős biztatás hatására végre feltámad a budapestiek ügye iránti buzgalom: mindenáron Bartók térré akarja átneveztetni a Kodály köröndöt.
Aida elrejtőzött a Kékszakállú és a vajda Hunyad nevű várában, hogy együtt haljon meg szerelmével. Mindketten elfogadták sorsukat, elbúcsúznak a földi élettől és várják az elmúlást. Ezentúl szólíts egyszerűen Margitnak, súgja Radames fülébe.
Ekkor érkezik meg a Fekete Tulipán, Giuseppe Verdi Don Tarlós és Bartók Béla.
II. Fülöp király szép beszéddel köszönti őket, melynek szövegét Antonio Ghislanzoni írta.
Magyar hangja: Láng József.