Székelyhidi Zsolt
1973-ban született Debrecenben. Író, költő, fotós, zeneszerző, 2007-től a Spanyolnátha szerkesztője, 2011–2019 közt főszerkesztő-helyettese. A Corvina kiadó műszaki vezetője.
Kötetei: Hoz (versek, Új Bekezdés, Miskolc, 1997), Zajtalanítás (versek, Parnasszus, Budapest, 2004), Jega Jade — Háborúban született (regény, Kossuth Kiadó, Budapest, 2009), Ördöngős (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2009), Űrbe! (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2012), Vampomorf (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2014), Csurom (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2016), Színült (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2019), A kékkőkúti csillag (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2020); Ami kék lesz (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2021).
Az 1995-ös Miskolci Tavaszi Diáknapok különdíjasa. 2007-ben Junior Parnasszus-díjas, 2008-ban a Kossuth Kiadó regénypályázatának első helyezettje Zöllner Marcellal.
A Jelenlét50, a HogyÖt, a Hunlandia, a Miskolc KapuCíner és a Díszkosz 12 SPN-antológiák tervezője, szerzője. A Hunlandiát szerkesztőként is jegyzi.
SPN Krú név alatt 2008-tól Berka Attilával együtt zenés költészeti performanszokat, akciókat csinál. 2011-től 2013-ig a vakszöveg.hu irodalmi és fotóblogot vezette Zolkóval.Űrbe! kötete 2013-ban digitális verzióban is megjelent a Spanyolnátha művészeti folyóirat aloldalaként (http://urbe.spanyolnatha.hu, tervezte: Barbély Virág), 2014. január 22-én pedig Miskolcon a Tízeset című Spanyolnátha-rendezvénysorozat részeként debütált a belőle készült színpadi mű Bársony Júlia rendezésében és a Harmadik Hang Háza + SPN Krú előadásában.
LAPUNKBAN MÉG »
SPN könyvek ajánló
Székelyhidi Zsolt
Zorka: Rippl-Rónai múzsája
„A fiatal fruska megtetszett a művésznek fekete göndör haja, szív alakú arca, szúrós tekintete miatt. Őt nevezte el Zorkának és előbb csak modellje, később pedig szerelme is lett.” — Rippl-Rónai József utolsó festői korszakának nagy részét a Zorka-festmények adják. A blokk arra a kérdésre keresi a választ, vajon, ha ma élne a művész, hogy nézne ki, öltözne, viselkedne 2017-ben a múzsája? Mennyire hatott régen és hatna ma Rippl-Rónaira a kor ízlése, a technika fejlődésével elérhető emblematikus női példaképek garmada, maga a női emancipáció? Vajon más portréképeket festene most a művész a Duna-korzón?
Az új szemlélettel és technikával festő Rippl-Rónai magyarországi érvényesülése nem volt zökkenőmentes, hazaküldött, „párizsi szellemiségű” képeit kizsűrizték, és közölték vele, hogy a hazai művészetben egyszerűen nincs keresnivalója. Ennek ellenére mégis úgy döntött, hogy hazatér. Szegénységben élt Párizsban, festményeit nem igazán vásárolták, sok veszítenivalója nem volt tehát. Kaposvárra költözött, a főutca végén egy parasztházat vásárolt meg, amit lomtalanításokon szerzett bútorokkal rendezett be. Francia feleségével, Lazarine Baudrionnal itt telepedtek le. Az egyre sikeresebb kaposvári festő mind többet fordult meg a fővárosban, mert ihletre és múzsára volt szüksége. Így találkozott Bányai Elzával, a szép kávéházi felszolgálólánnyal, akit Zorkának nevezett el.