Vass Tibor
Fotó: Vass Nóra
LAPUNKBAN MÉG »
SPN könyvek ajánló
Vass Tibor
Bibinke és a lóvas szobrok
Készecske A Nagy Bibin és a műlovarnőből
Bartók Béla szobránál,
azt hiszem, Brüsszelben és déltájt a műlovarnőben megáll az ütő,
megáll az ütő a műlovarnőben.
Élőérnek is mondják többhelyütt, ott, ahol a megálljt ácsinak. Az ütőről beszélek,
azt hiszem, és Bartók Béláról még. Verő érről, ütős hangtérről,
Donkihóte és Szancsópanza szobráról, ami közelében ott ez a Bartók.
Ló nélkül, nem lovas a szobor tehát.
Máskor is állhat meg, még mindig az ütőről beszélek,
de nem úgy, hogy emlékezne rá, azt hiszem. Márpedig ez emlékezetes ütőmegállás,
Bartók mellett ott lehet a lóca, a déltáj és az azt hiszem,
megállnak ott az ütővel a megálljt parancsoló, élő érrel csakugyan.
Megállj, Brüsszel és déltáj és szobrok és lóca, és Madrid, állj meg a magad nemében.
És pára a déltáj ellenére mégis. Egy pár
a tér martalóca. Emberpárról beszélek, megülnek csókolózva a lócakötők,
hosszan ülnek meg, és megáll bennük a megült ütő, emberileg.
A megélt idő a pára marta lócán jól színez, fönt lókékek,
az alsóbb rétegek érvörös műtőkre hajaznak. A műtőkről mint emberekről beszélek,
azt hiszem. Helyiségekben más babér terem.
A műlovarnő hallani véli lóhelyes seggük, a pár lóhelyes segge alól
a lócáról fölpattogzó festék ütemét. Van neki üteme. Lókékes, érvörös, patt.
Lókér, ékes, örös, patt. Lókéörös, érkes, patt. A szórend lehet
helytelen, a festék fölpattogzó üteméről eshet szó, azt hiszem.
Az ütem fölfestése más, és különben is, lehet, hogy ló nélkül a seggeik helyes.
Az alól, ami biztos. Ahol kell, ott a nyelv ütősen körbemasszíroz.
Bartókba Donkihóte és Szancsó párás szemmel bemasíroz.
Hű, ezek állati jó sorok. A történelem igényli önmagát. Egyes számok
soha nem egyeznek, nem is egyeztetnek egyes számokkal. Azt hiszem,
a lóhelyesség a seggek, seggeik esetében kiülést jelent, bőrök keményedéseit itt-ott,
kizárólag a másik fél által ismert helyeken. Vajon Bartók kiülte-e valahol.
Szancsó a Panzáét. Pára páráét, déltáj déltájét.
A műlovarnő szobrát látom még, Brüsszel és Madrid közibé
a fellépőruhát ahogy a szobrozók beműtik, s ahogy az ostorozó bronzkéz
a cirkusz sátra alól folyton kifészkelődik. Közibé, azért ez a szó is ott van.
És az érszín, a kék szín a szobrokon, a páron, hű, mennyire ott.
És a megállj, az ácsi. A lóca, a pára, a patt.